Naturskyddsföreningens nya mineralpolicy

Marie Persson

Naturskyddsföreningens Marie Persson i SVT Västerbottens inslag om Riksrevisionens granskning av gruvindustrin

Igår släpptes Naturskyddsföreningens mineralpolicy som instämmer i kritiken som framfördes i Riksrevisionens rapport. Redan vid tillståndsbedömning ska kostnader för avfall och sanering tas med i bedömningen. Gruvorna i Sverige genererar en enorm mängd avfall. Omkring 83% av allt avfall som produceras i Sverige kommer från gruvindustrin. Det här avfallet är också farligt för människor och natur då det innehåller mängder med farliga metaller och restprodukter. Sandmagasin och gruvdammar är egentligen enorma avfallsdeponier. Mängden gruvavfall inom gruvverksamheten ökar.

I Västerbotten har vi flera exempel på läckande gruvor, t.ex. Svärtträsk och Blaiken. Men det finns även exempel på nya gruvor med miljöproblem, t.ex. Northland. I Northland avsattes 29 miljoner till avfall medan beräkningar visar att det kommer krävas närmare 250 miljoner. Man har även haft utsläpp till omkringliggande vattendrag, sänkt grundvattennivån och haft stora problem med damm runt transporterna. Idag kommer uppgifter om att saneringen i Svärtträsk och Blaiken ser ut att öka ytterligare och pekar mot närmare 400 miljoner kronor.

Mineralpolicyn innehåller en rad åtgärder och försöker ta ett helhetsgrepp på gruvfrågan. Gruvnäringen ska ta det fulla ansvaret för sin verksamhet, inkl tillräckliga ekonomiska säkerheter, samt även bära sina miljökostnader. Man nämner även att gruvnäringen ska respektera rättigheter för urfolk och lokalbefolkning. Mer satsning på återbruk och återvinning och skärpta miljöregler. Miljöhänsyn och annan hänsyn ska även in tidigare i processen. Samers kultur, traditionella kunskaper och renskötselns behov ska respekteras. Regeringen ska ratificera ILO 169. Mer noggrann lämplighetsprövning för bearbetningskoncession. Vid tillståndsprövning ska tillstånd generellt skärpas vad gäller olika typer av påverkan, avfall, inklusive transporter.

Naturskyddsföreningen Västerbotten arbetar med gruvfrågor och man har aktivt varit med i arbetet med att ta fram mineralpolicyn. På länsförbundet är Marie Persson, Peter Lugnegård och ordförande Staffan Landström kontaktpersoner för gruvfrågor.

Samlade länkar: