Västerbottens motioner till Riksstämman

Sista dagen för motioner till Naturskyddsföreningens Riksstämman var 31 januari och Länsförbundet Västerbotten stödjer hittills två motioner som har lämnats in. En om mineralexploatering och en om teknik för fjärrmöten. På Naturkontakt finns ett forum där medlemmarna kan diskutera motionerna fram till stämman.

Sammanfattning av gruvmotionen:
Olle Holmstrand och BoAnders Arvidsson i Gruvgruppen har för gruppens räkning skrivit en motion om hur föreningens syn på mineralexploateringen kan göras tydligare och stärka arbete med dessa frågor:

1. gruvfrågorna synliggörs i verksamhetsriktlinjerna (VRL)
2. en nationell gruvarbetsgrupp etableras inom föreningen, med
uppdrag att stödja kretsar och länsförbund i gruvfrågor
3. Naturskyddsföreningen inleder ett strategiskt arbete för att förändra
och skärpa gruvlagstiftningen så att miljöorganisationer
och lokala näringar ges stärkt påverkansrätt

Motionen har nu stöd från elva länsförbund: Södermanland, Skaraborg, Kalmar, Norra Älvsborg, Bohuslän, Östergötland, Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Dalarna samt Jönköping.

Sammanfattning av fjärrmötesmotionen:
Vi är många som ser ett behov av tillförlitliga sätt att hålla fjärrmöten, föredrag och liknande i föreningen. Erfarenheten är att gratisalternativen inte är tillräckligt robusta för att klara större möten särskilt med videokontakt.

Länsförbunden i Bohuslän, Västerbotten och Norrbotten vill därför att:
Naturskyddsföreningens Riksförening utreder möjligheten att teckna licensavtal med Adobe Connect eller liknande system för Riksföreningen, länsförbunden, nätverken och kretsarna att nyttja vid behov.

Båda motionerna finns att ladda ner här:
Gruvmotion
Fjärrmötesmotion