Bergstaten avslår gruvprojekt i Stekenjokk

I ett unikt beslut avslår Bergstaten bearbetningskoncession för två gamla gruvor i Vilhelmina och Strömsund eftersom myndigheten bedömer att verksamheten skulle vara oförenlig med rennäringen i området. Beslutet är knappast en hel kovändning i Bergsstatens bedömningssätt men kanske ett försök att mildra kritiken mot myndigheten för att den hittills alltid har sagt ja till föreslagna gruvprojekt.

I ett pressmeddelande går Bergstaten på samma linje som länsstyrelserna i Västerbotten och Jämtlands län i bedömningen av husshållningsbestämmelserna för olika riksintressen:

– I det här fallet har vi i bedömningen av de oförenliga riksintressena rennäring och värdefulla ämnen och material – i enlighet med länsstyrelserna – gett rennäringen företräde, säger bergmästare Åsa Persson.
– Området utgör riksintresse och kärnområde för rennäringen och en återupptagen gruvverksamhet skulle påtagligt försvåra rennäringens bedrivande. Stekenjokkområdets betydelse för rennäringen har sedan gruvdriften upphörde för 26 år sedan ökat, säger bergmästaren.

Sveriges radio har intervjuat bolaget och boende om deras syn på bergsmästarens beslut. Bolaget har tre veckor på sig att överklaga så än är inte gruvprojektet helt dött.

1 thoughts on “Bergstaten avslår gruvprojekt i Stekenjokk