Debatt: Sätt gränser för exploatering

Förbjud både prospektering och utvinning av uran och fossil gas, skriver Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson och Carl Piper i en debattartikel i SvD 18/2. Dessa mineraler finns i Sverige framförallt i alunskiffer med förekomster i hela landet. I åtta län har 26 kommuner gemensamt krävt ett kommunalt veto mot mineral- eller gasprospektering i alunskiffer.

Avslutningen på debattartikeln pekar på minerallagens stöd för mineralexploatörerna på naturen och människornas bekostnad:

Tillståndsgivningen bör flyttas från minerallagen till miljöbalken. Då skärps miljökraven och företagen slipper dubbelprövning. Samtidigt behöver såväl obrutna fjällområden och nationalälvar som lokalbefolkning, rennäring och markägare få ett bättre skydd mot gruvdrift. Uran och fossil gas bör varken få prospekteras eller utvinnas.

Det behövs ett nationellt uppvaknande och en lagstiftning som sätter rimliga gränser för exploatörernas framfart. Kortsiktiga vinstintressen och arbetstillfällen i några år får inte gå före klimathänsyn, långsiktig livsmedelsförsörjning och kommande generationers rätt till en giftfri miljö.