Michael Jonsson: Hjälp oss hjälpa naturen

Jag heter Michael Jonsson och är medlem i Bjurholmskretsen. Min kamp för naturen började på allvar för sisådär tio år sedan. Det finns många punkter man kan pricka av för att ge oss alla chansen till en bättre miljö. Mina insatser har de senaste åren kommit att handla om själva föreningslivet, skogsbruk – biologisk mångfald, kampen mot kärnkraft och de fossila bränslena. När jag sedan summerat grunderna så har insikten om vad det handlar om vuxit fram, nämligen: vatten.

Utan vatten, inget liv
Så när Neova ville börja med torvbrytning på marker som jag personligen kommer att drabbas av, då sammanföll många av dessa punkter. Torv är ett fossilt bränsle, det säger internationella organisationer världen över. Sverige ser dock annorlunda på saken, här är en torvbrytningslag skapad, enbart för att främja företag som vill bryta vår värdefulla torv. Den by jag bor i, Vitvattnet kommer att drabbas oerhört hårt. Många bor så nära som 200 meter från de täkter som ska anläggas.

Jag har genom idogt arbete fått Länsstyrelsen att biotopvårda det värdefulla vattensystem som utgör Hörnån, Lillarmsjöbäcken och Armsjöarna. Flodnejonöga, utter och fåglar som enkelbeckasin är en del av naturmiljön. Detta vattensystem är nu klassat som nationellt värdefullt. Länsstyrelsens beslut att bevilja brytning innehåller så många konstigheter, så det är omöjligt att här redogöra för dem.

Stöd vår kamp
Skriv under protestlistan mot torvtäkterna. Här är länken till namninsamlingen samt mitt yttrande med en mer utförlig text kring torvtäkterna

/Michael Jonsson, Bjurholm