Vasabladet skriver om Kärnkraftfritt Bottenviken

vasabladet_2014-03-04
Den finska tidningen Vasabladet uppmärksammar idag det svenska motståndet mot kärnkraftplanerna i Pyhäjoki. Tidningen intervjuar Lena Lagerstam, talespersonen för nätverket Kärnkraftfritt Bottenviken och har med en bild från torgmanifestationen i Skellefteå 30 november 2013. Det finns även en karta som visar de 7 kommuner i Västerbotten och Norrbotten där en majoritet av partierna har sagt nej till kärnkraftsbygget – Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Boden, Kalix, Överkalix och Övertorneå.

Lena Lagerstam säger i artikeln att:

Hon tycker att både Sverige och Finland i stället ska satsa mera på förnybar energi.
– Kärnkraften är dyr och föråldrad. Även om kraftverken görs så säkra som möjligt måste vi också räkna med den mänskliga faktorn. En orsak till att olyckan i Fukushima 2011 blev så förödande var att kraftverksarbetarna inte visste vad de skulle göra då det kom en tsunami.
Den 17 mars ordnar Arbets- och näringsministeriet ett informationsmöte i Luleå, där också representanter för Miljöministeriet, Strålsäkerhetscentralen och Fenno­voima ­deltar.
– Där ska vi vara med, visa att det finns en stor oro och att vi har fog för den, säger Lena Lagerstam.

Är du intresserad av att hänga med upp till Luleå 17 mars? Hör av dig till Nils Viklund, 0727 43 22 55.

Hela artikeln finns på Vasabladets hemsida men det krävs en prenumeration för att kunna läsa den.