Missa inte Framtidsveckan i Norrbotten 17-25 maj!

Framtidsveckan-Affisch-A3-1_crop-640

Framtidsveckan för ett ekologiskt hållbart Norrbotten är ett stort samarbete med starkt stöd från Naturskyddsföreningen:

Kärnfrågan är; Hur kan vi skapa ökad livskvalité lokalt med mindre energi och råvaror?

Framtidsveckan vill skapa handlingskraft och hopp, visa att Norrbottens kommuner rymmer stora möjligheter och att vi har mycket att bidra med när det gäller omställningsarbete för ekologiskt hållbar utveckling.

I omställningsarbetet behövs alla människor och Framtidsveckan blir ett sätt att få med fler nätverk, föreningar, grupper, privatpersoner, församlingar, företag, politiker och tjänstemän i det arbetet. Tillsammans löser vi upp kriserna!

Det finns ett digert program med aktiviteter, utställningar, pröva-på, föreläsningar med mera, med mera. Här är några axplock från Naturskyddsföreningens arrangemang i närliggande kommuner men det finns mycket mer bland de nästan 500 olika aktiviteterna:

Arvidsjaur

• Lör 17 maj, kl 9-16. Slow food med Ronny Lindström. Vi lagar långkok och soppor, bakar surdegsbröd, gör egen glass och nyttig müsli. Fridhemsskolan
  • Mån 19 maj, kl 19-20. Vision 2050: Ekologiskt hållbart Norrbotten. Lars Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Norrbottens län, målar upp en bild. Glommérummet, Medborgarhuset.
  • Tors 22 maj, kl 18-21. Föreläsning om hyggesfritt skogsbruk med författaren, skogsägaren och fotografen Harald Holmberg från Västerbotten. Glommérummet, Medborgarhuset.

Piteå

• Tis 20 maj, kl 18:30-20:30. Föreläsning om hållbar utveckling med författaren Björn Forsberg. Världens krisar men vad kan vi göra lokalt? Café Krokodil.
  • Fre 23 maj, kl 11-12. Visning av velomobil – en bekväm cykel med kaross. Byxtorget, Piteå.

Luleå

• Sön 18 maj, kl 13-14.  Föredrag av Robert Granström ”Funkar elbilar i Norrbotten?” samt visning av elbilar och hybridbilar. Stadsparken i Luleå.
  • Sön 18 maj, kl 14-16:30 Politisk debatt om miljöfrågorna, långsiktig hållbarhet och omställning. Debattledare Tomas Bresky. Stadsparken. Reserv vid dåligt väder: Stadshuset.