Internationell omtanke i Pyhäjoki

Gåsstenen med shiwe-nawa. Foto: Marianne Björk

Söndagen den 24/8 gjordes en skyddshandling, enligt japansk tradition, på Hanhikivi udde i Pyhäjoki kommun, mittemot Skellefteå. Det var Pro Hanhikivi som arbetar för ett kärnkraftsfritt Bottenviken som valt det stora flyttblocket Gåsstenen (hahnikivi) till symbol för sin kamp. På udden planerar det finsk-ryska bolaget Fennovoima ett kärnkraftverk.

Fukushimas förre borgmästare, herr Idogawa, besökte förra våren Pyhäjoki och hade nu sänt ett rep av risstrå som smyckades med vita pappersremsor och hängdes upp som symboliskt skydd. Repet, shime-nawa, hängs i Japan på speciella skyddsvärda ställen såsom jättestenar, gigantiska träd eller klippor och grottor för att visa respekt för stället och samtidigt utgöra ett skydd mot “onda andar”.

Vid manifestationen deltog även svenska medlemmar i nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken som under lång tid samlat namn i protest mot planerna. I september väntas finska staten avgöra om man ska ge klartecken till bygget.

Marianne Björk, Skellefteå