Debattreplik: Sätt igång och satsa i stället!

Replik på Arne Lindströms (LRF) och Mats Granaths (LRF) debattartikel ”Orimlig satsning på ekologisk mat” publicerad i Norran och på norran.se onsdagen den 29 oktober 2014.

LRF tycker att den nya regeringens satsning på ekologisk mat är orimlig. Naturskyddsföreningen i Västerbotten tycker den är naturlig och ligger i tiden. Allt fler vill äta mat som är garanterat hälsosam.

Vi konsumenter har blivit lurade så ofta. Upprepade undersökningar, inte bara från Naturskyddsföreningen, har visat att det ofta finns rester av bekämpningsmedel i icke-ekologiska livsmedel. Därför är det inte konstigt att det finns en allt större efterfrågan på ekologisk mat, framställd utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.

Ekologisk mat är en växande trend och inte bara en nisch som LRF påstår i debattartikeln. Nu har utvecklingen gått så långt att konsumenterna är de som avgör. Det är begripligt att inte hela det svenska jordbruket har kunnat hänga med i svängarna, men dess branschorganisation LRF borde ha sett trenden och förberett producenterna för länge sedan.

Vi konsumenter vill gärna äta svensk mat och vi tror, precis som LRF säger, att förutsättningarna för att odla giftfritt i Sverige är bra, inte minst här i Norrland.

Så sätt igång och satsa i stället för att gå till angrepp mot de som vill ha ekologiska livsmedel. Påverka beslutsfattare att upphandla ekologiskt, vilket leder till en ännu större efterfrågan. Det kan bli ett lyft för jordbruken i norr.

Staffan Landström
agronom och länsordförande Naturskyddsföreningen Västerbotten

Publicerad tisdag 4 november i Norran.