Naturskyddsföreningen i Västerbotten växer, medlemsrekord i hela landet!

Naturskyddsföreningen i Västerbotten har fått 260 nya medlemmar under 2014 och vi är nu 4600 medlemmar i länet. I hela landet slår föreningen nu rekord med totalt 221 000 medlemmar. Naturskyddsföreningen har aldrig varit större och satsar nu stort på regionala kanslier på tio platser i landet, för ännu bättre verksamhet.

– Vi är förstås jätteglada att vi har medvind. Det är ett tydligt tecken på att allt fler vill engagera sig i de frågor som vi brinner för, rädda naturskogar, gruvproblem, ekologisk mat, mm , säger Staffan Landström, länsordförande i Västerbotten.
Här i Västerbotten gläds vi också över att få ett eget länskansli. Vi hoppas att det ska bidra till fler kretsar och fler aktiva i länet. Många viktiga frågor behöver hanteras. Vi kommer bland annat att arbeta mera med gruvfrågor.

– Medlemstillströmningen känns väldigt inspirerande och uppmuntrande. Det är ett tydligt tecken på att allt fler vill engagera sig i de frågor som vi jobbar för: att rädda naturen, främja människors hälsa och verka för global solidaritet.  Det är fantastiskt att vi nu kan starta våra regionala kanslier i ordentlig medvind, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens riksordförande.

Naturskyddsföreningen finns i 270 lokala föreningar, kretsar, i så gott som alla Sveriges kommuner. Medlemmarna är spridda över hela landet, i procent fördelat på 27, 7 på landsbygd, 30,6 i stadsområde och 41,7 i storstäder. Fördelningen mellan män och kvinnor är ganska jämn, med ett litet övertag för kvinnor.

Staffan Landström, länsordf.