Vårträff Kärnkraftfritt Bottenviken i Umeå 9 maj

Vi inbjuder alla intresserade till en Vårträff i Umeå lördag den 9 maj. Syftet med träffen är att väcka debatt och påverka, öka kunskapen om kärnkraften och engagera fler i arbetet mot att ett kärnkraftverk byggs på Hanhikivi i Pyhäjoki på finska sidan Bottenviken. Vårträffen blir ett viktigt arbetsmöte för att diskutera den fortsatta kampen för ett fortsatt Kärnkraftsfritt Bottenviken.

Programmet börjar med att vi träffas på Miljöcaféet som ligger centralt i Umeå. Efter lunch går vi gemensamt till manifestationen på Rådhustorget som förhoppningsvis blir en massiv protest som når fram till både finska beslutsfattare och allmänheten i Finland.  Efter manifestationen går vi tillbaks till Miljöcaféet för att lyssna på författaren Pirkko Lindberg som berättar om sin nyutgivna bok ”Fukushima för evigt”. Det kommer att bli flera musikinslag under träffen.

Lokal: Miljöcaféet, Kungsgatan 101
Fika och mat: Självkostnadspris 100 kr (i kontanter).
Anmälan: Till Studiefrämjandet i Umeå, 090-13 57 00, umea@studieframjandet.se

Program:
FÖRMIDDAG:
09.45: Musik.
10.00: Fika och aktuell information om läget i Finland samt om nätverkets arbete.
11.30: Lunch: soppa och bröd.

MANIFESTATION:
12.10: Avmarsch mot torget: plakat, flaggor och sång!
12.30: Musik: allsång med Miljöorkestern.
12.35: Tal av Lena Lagerstam, nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken.
12.45: Tal av författare Pirkko Lindberg, Helsingfors.
12.55: Tal av företrädare för Greenpeace i Umeå.
13.05: Tal av företrädare för Jordens Vänner i Umeå.
13.15: Tal av Staffan Landström, ordförande för Naturskyddsföreningen i Västerbotten.
13.25: Musik: spelmanslaget Fårfiolerna.

EFTERMIDDAG:
13.40: Seminarium med författare Pirkko Lindberg kring hennes bok ”Fukushima för evigt.”
14.30: Musik och fika.
14.40: Diskussion: hur går vi vidare?
16.00: Avslutning.

Arrangörer: Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken i samarbete med Jordens Vänner, Greenpeace, Naturskyddsföreningarna i Västerbotten och Norrbotten, Studiefrämjandet.

Kontaktperson för nätverket i Umeå:
Erik Danielsson, 070-33 899 13