Intryck från mötet i Åre

Vi har haft ett stort arrangemang för hela landet, inte av typ riksdag utan en livlig konferens på temat Landsbygdsutveckling och föreningsutveckling. 350 deltagare, bland dem Carolina Klὔft och så 8 personer från Västerbottens län/region. Från dem kommer de här ögonblicksbilderna.

Ett antal seminarier/workshops hölls, t ex Den nya delande-ekonomin och Vi växer – hur tar vi vara på engagemanget samt möten inom flera av de nationella nätverken, som Gruvfrågor. Det har varit både principiellt viktiga inslag, musikfestival och utflykter.

Författaren P O Tidholm gjorde ett jättefint framträdande. Han resonerade kring relationen mellan storstad och landsbygd på ett genialt sätt.

Det syntes både ett brett engagemang och insatser av många av våra experter. Omtänksamma, öppna människor.

Sara Wikström, ordförande i Fältbiologernas Riksförbund, höll fantastiska tal och visade att det finns ett växande engagemang för Naturskyddsföreningens hjärtefrågor bland de unga.

Värdregionen för i år, Jämtland-Härjedalen, hade gjort flera fina utställningar om sin verksamhet. De hade dessutom bl a planerat en fågelutflykt för intresserade, som fick ställas in p g a dåligt väder. Men med kort varsel kom en fotograf istället, Göran Ekström, och höll ett stimulerande och humoristiskt föredrag med fin bildvisning.

Vår region presenterade det så kallade Biosfärområdet Vindelälven, som vi kommer att skriva mer om här framöver.

Gruvfrågorna, som vi från Skellefteå varit med att driva fram nationellt i organisationen, har blivit etablerade. Olle Holmstrand i Göteborg, en av eldsjälarna, fick vår utmärkelse Silverfalken som erkänsla för sitt arbete.

Tack till er som var med! Mer information finns på den här länken

Den förutsätter dock att du som medlem skaffar dej ett konto på Naturkontakt. Gör det! Det finns mycket intern information och debatt där.

Peter L