Global Climate March

fackeltåg

Foto: Seiko Matsuda

Söndagen den 29/11 arrangerades klimatmanifestationer på minst 2000 olika platser runt om i världen, inför klimattoppmötet i Paris. Naturskyddsföreningen och nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken inbjöd samma dag till fackeltåg och miljöcafé i Skellefteå, med fokus på klimat och kärnkraft.

Ett trettiotal personer samlades i Stadsparken och marscherade sedan under sång till Nordanå café. Naturskyddsföreningen ordförande i Skellefteå, Barbro Viklund, välkomnade varmt och tipsade åhörarna om att lyssna på Johan Rockströms Sommarprat, där han säger att vi alla måste bli “planetskötare”, att vi alla måste ta ansvar, i stort och smått, för klimat och miljö. Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenvikens Rolf Granstrand presenterade därefter filmen “Fennovoima – dinosaurie eller guldkalv”, som Svenska Yle producerat. I filmen får kärnkraftsprojektets förespråkare och motståndare komma till tals, och den ger en bild av hur den internationella energimarknaden utvecklas. Jan-Erik Engman redovisade sedan, med stor sakkunskap, hur de förnybara energislagen ständigt, pga låga kostnader och korta byggtider, ökar sina marknadsandelar. Seiko Matsuda berättade om de aktivister som finns på plats i Pyhäjoki och som genom sin fysiska närvaro försöker försena Fennovoima/Rosatoms arbete och dra uppmärksamhet till det omstridda kärnkraftsprojektet, och samlade sedan in ett ekonomiskt bidrag som ska skickas till aktivistlägret.

Efter det inledande avsnittet, rikt på fakta och sakinformation, så visades ett vackert bildspel med namnet “134 minnen från Hanhikivi”, producerats av de finske fotografen Mikko Silvola. Bilderna förmedlade de höga naturvärden och den skönhet som platsen för det tänkta kärnkraftverket hade, innan företaget Fennovoima började sin storskaliga skövling. (Bland andra skyddsvärda arter har man observerat vitryggig hackspett på Hanhikiviudde.)

“Miljöorkestern”, med nätverket Kärnkraftfritt Bottenvikens egna musikanter (Ann-Sofie Persson, Hans-Ove Forsell, Martin Munther, Olov Karlsson, Elisabeth Holmström), förgyllde miljöcaféet med energigivande musik och ledde mötesdeltagarna i allsång.

En trevlig och viktig manifestation, avslutades med diskussion och samtal kring hur man, utifrån ett lokalt perspektiv, kan arbeta vidare med klimat-, energi- och miljöfrågor.

Elisabeth Holmström, Robertsfors