Pris till skogsägare

Skellefteå Naturskyddsförening har delat ut ett pris till en skogsägare som man anser gjort ovanligt stora naturvårdande insatser för sin skog. Föreningen hoppas att andra ska inspireras av hans goda exempel.

Det är Per Anders Öhmark, Bodan, Lövånger som fått priset vid en ceremoni den 9e januari. Han har under många år arbetat för att bevara värdefull skog och har nu tecknat ett omfattande naturvårdsavtal med Skogsstyrelsen som innebär att han får ersättning för att inte avverka skyddsvärd skog.
– Jag har länge engagerat mig i skogen. Att göra ett naturvårdsavtal ser jag som ett bra sätt att lämna vidare till kommande generationer. Att jag nu blivit uppmärksammad av Naturskyddsföreningen är ju extra roligt, säger Per Anders Öhmark.

En av initiativtagarna till priset är Patrik Nygren som under många år inventerat skog på föreningens uppdrag.
– Jag tycker att han är ett föredöme för andra skogsägare och hoppas att priset ska inspirera andra till att göra liknande insatser, säger Patrik Nygren.