Rätten till marken

Välkommen till ett idéseminarium i Umeå den 27 maj om markanvändningskonflikter i Sàpmi och Syd. Fokus är hållbart nyttjande av naturresurser i Sverige och världen. Föredrag, diskussioner och idéutbyte med samer, forskare, miljöorganisationer från Sverige och Sydafrika, länsstyrelse, kommuner, intresseorganisationer med flera.

Syftet med denna dag är att genom erfarenhetsutbyten hitta arbetssätt för en hållbar markanvändning samt knyta samman folkrörelser över nationsgränser. Deltagande är kostnadsfritt. Naturskyddsföreningen och Svenska Samernas Riksförbund (SSR) bjuder på lunch och fika.

UPPDATERING 20 april: Vi är stolta över medverkan av författaren Arne Müller, prisbelönt SVT-journalist och kanske svensk medias främste expert på gruvnäringen. Medverkar gör också Anna Zachrisson, universitetslektor vid Umeå Universitet, expert på bland annat konfliktlösning inom naturresursförvaltning; David Berggård vid Länsstyrelsen i Norrbotten samt professor Hans Lööf vid Entreprenörskap och Innovation vid KTH, Stockholm. Hans har bland annat studerat samhällsekonomiska aspekter av gruvor och täkter, jämfört med annan markanvändning.

Vi har också äran att gästas av tre sydafrikanska NGO:s som arbetar med gruvfrågor på hemmaplan. De berättar om konflikter och lönnmord men också om segrar som nås  när människor går samman.

Här hittar du program och anmälan.