SÖKES: Natur- och kulturguider inför sommaren 2022!

Vi är glada att kunna meddela att vi i sommar fortsätter det uppskattade guideprojektet som startades sommaren 2021.

Nu söker vi guider inför sommaren 2022. Utflyktsmålen kan vara naturreservat och vandringsleder, men även fornlämningar, geologiska formationer, eller annat av allmänt intresse. Friluftsaktiviteter kan vara paddelturer, vandringar, cykelturer, yoga och mindfulness eller historievandring.  Du som guide planerar själv din aktivitet, område och tid. Antalet deltagare begränsas till max 12 personer per guide. Guidningarna genomförs sommaren 2022, juni-augusti.

Kvalifikationer för uppdraget:

• Du har mer än allmän kunskap inom områden ett område som t.ex. biologi,
    naturgeografi, arkeologi, antropologi eller friluftsliv.
  • Du är minst 21 år, samt medlem i Naturskyddsföreningen (du kan bli medlem i och med din guidning).
  • Du har pedagogisk förmåga och kan organisera och leda en gruppexkursion på ett strukturerat och välplanerat sätt.
  • Du har datorkunskap och kan självständigt kommunicera med dina deltagare.

Ersättning:
Du får 1000 kr och dina resekostnader ersatta enligt schablon per genomförd exkursion, vid behov också för rekognoseringstur.

Syfte:
Att sprida naturkänsla och ta vara på intresset hos allmänheten att besöka lokala utflyktsmål, samt att förhöja upplevelsen och kunskapen hos besökare med hjälp av en Natur-/Kulturguide.

Här skickar du in din intresseanmälan

OBS Sista anmälningsdag är 10 maj! Rekrytering sker dock löpande vilket gör att processen kan bli klar innan dess.

Är du intresserad eller har frågor?

Kontakta regionkansliet:
kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se

Bild ovan: Isac Inetjärn, naturguide sommaren 2021.