Johanna Sandahl slutar som ordförande i Naturskyddsföreningens riksstyrelse

Efter nästan ett decennium som ordförande för Naturskyddsföreningens riksstyrelse har Johanna Sandahl valt att inte kandidera till en ny mandatperiod, när föreningen håller riksstämma i juni 2023.

– Det har varit en otroligt intressant, lärorik och händelserik tid. Efter nio år som ordförande har jag nått gränsen för vad våra stadgar rekommenderar som antal år på den här posten. Jag lämnar med varm hand över det här fina förtroendeuppdraget att leda en framgångsrik och växande organisation. Det är viktiga år som ligger framför oss, med kort om tid att lösa klimatkrisen och naturkrisen
.

Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Johanna Sandahl är utbildad agronom och valdes som första kvinna till ordförande för Naturskyddsföreningen 2014, och var innan dess vice ordförande. Sedan 2019 är Johanna Sandahl också ordförande för European Environmental Bureau (EEB), som är Europas största nätverk för miljöorganisationer, med 180 medlemsorganisationer i fler än 35 länder. Johanna ingår också bland annat i Naturvårdsverkets och Strålsäkerhetsmyndighetens insynsråd, Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien, Internationella miljöinstitutets styrelse och Right Livelihood Advisory Council.

Ny ordförande för Naturskyddsföreningen kommer att väljas på riksstämman, som hålls i Västerås 17–18 juni 2023. Riksvalberedningen tar emot nomineringar till ordförande, skattmästare och andra ledamöter i riksstyrelsen fram till och med den 31 januari 2023.

– Valberedningen står väl rustad att, inför nästa års riksstämma, intensifiera arbetet för nominering av en ny ordförande och styrelse som enade kan föra Naturskyddsföreningen in i framtiden. Vi tar nu tacksamt emot förslag på kandidater för dessa viktiga poster, skriver Lena Nilsson, ordförande i Naturskyddsföreningens riksvalberedning.

Nominera kandidater till riksstyrelsen 2023-2025