Rapport från Höstkonferens i Vilhelmina 5 oktober

5 oktober arrangerade Naturskyddsföreningen i Västerbotten Höstkonferens i Vilhelmina med ca 40 deltagare, efter en kort introduktion från oss på Länsförbundet inleddes dagen med att Arne Müller föreläste och gav oss fakta om vad omställningen innebär och under vilka förutsättningar omställningen kan bli grön och hållbar. Frågan är komplex och vi fick en fin frågestund och diskussion efteråt.

Efter föreläsningen fortsatte programmet med en workshop om hur omställningen påverkar lokalsamhället. Detta genom en SWOT analys som genomfördes i grupper. Resultatet visar på att deltagarna förstår vilken komplexitet som frågan bär. Det finns gott om positiva sidor och möjligheter som exempelvis skulle kunna innebära en ökande befolkning, bättre ekonomi och en positiv lokal samhällsutveckling, men riskerna är många och kräver mycket kunskap, helhets tänk och helikopterperspektiv för att mynna ut i något gott.

Vi har även diskuterat hur kretsarna, din lokalförening ska arbeta för att öka engagemanget, hur kretsarna kan samverka sinsemellan samt hur vi på Länsförbundet kan stötta kretsarna. Inom kort kommer vi att planera och bjuda in till en första öppen träff där alla kretsaktiva kan mötas och dela erfarenheter.

Mot slutet av dagen fick vi en presentation av Vilhelminakretsen som visade exempel på vilken skillnad en kretsaktiv kan göra i sitt närområde och vilka aktiviteter som arrangeras hos dem lokalt.

Vi vill skicka ett varmt tack till alla deltagare!