Nyhetsbrev: Aldrig ger vi upp

Aldrig ger vi upp ett Kärnkraftsfritt Bottenviken

Läget i Pyhäjoki är mycket allvarligt – vi måste göra allt vi kan för att stoppa detta vansinne

Exploateringen av Hanhikivi pågår för fullt. Skogen är avverkad, vägar byggda och området avspärrat. Mark och byggnader har tvångsinlösts. Inom kort inleds byggandet av hamn, kylningsanläggning och farled. Muddringsutrustning finns på plats och man har tillstånd att tippa stora muddermassor på öppet hav nio km från kusten under tio års tid. Exploateringen pågår trots alla oklarheter. Det saknas byggnadstillstånd enligt Kärnenergilagen, bygglov och flera miljötillstånd. Turerna kring Fennovoimas ägarförhållanden och ekonomi har varit många. Fortum har räddat projektet och nu senast har det kommit avslöjanden om hur förhandlingarna mellan Fortum, Rosatom och Gazprom kan ha gått till. Ryska statliga Rosatom som är den enskilt största ägaren i Fennovoima ger fördelaktiga lån till finansieringen. Rosatom ska leverera reaktorn och det upparbetade specialbränslet. Rosatom har valt Titan-2 som huvudentreprenör med ryska underleverantörer. Var och hur avfallet ska slutförvaras eller upparbetas är okänt. Kärnkraftverket är för Ryssland en viktig satsning för att komma in på europeiska marknaden, men är det också en militär satsning?

Mycket glädjande – elva kommuner säger nej!

Sundsvalls kommunfullmäktige beslutade den 28 september att uttrycka sin oro över det planerade kärnkraftverket i Pyhäjoki. Efter det har Timrå skickat en protest till finska regeringen. Så mycket glädjande är det nu i dagsläget elva kommuner längst Norrlandskusten som på olika sätt sagt nej till Fennovoimas planer: Övertorneå, Överkalix, Kalix, Boden, Piteå, Skellefteå, Robertsfors, Härnösand, Sundsvall, Timrå och Örnsköldsvik. Fortsätt kämpa för att fler kommuner i Sverige ska protestera!

Läs mer här: http://folkkampanjen.se/?p=1830

Lyckad Höstträff i Luleå 26 september

Tack alla som medverkade och deltog på den viktiga dagen! Se minnesanteckningar i bifogat dokument. Här är en sammanfattning av besluten som togs på Höstträffen:

• Resa till Finland. Nätverket kommer att ordna en gemensam resa framöver vid lämplig tidpunkt.
  • Bojkott av Fortum. Nätverket stödjer och ansluter sig till den bojkott som Folkkampanjen mot Kärnkraft – Kärnvapen startat.

Läs mer här: http://folkkampanjen.se/?p=1905

• Verka för att SSAB lämnar Fennovoima. Nätverket uppmanar alla att skriva personliga brev till SSAB:s ledning. Viktigt att skriva insändare om detta.
  • Påtryckningar. Nätverket fortsätter med påtryckningar på Sveriges riksdag, regering, EU-parlamentariker, kommuner och myndigheter. Vi tar i alla sammanhang upp frågan och trycker på vikten av att agera mot Finland.
  • Koppling mellan svenska och finska riksdagspolitiker. Det är en bra taktik att riksdagspolitiker träffas över Bottenviken.
  • Fler kommuner säga nej. Nätverket uppmanar alla att fortsätta kämpa för att fler kommuner ska protestera.
  • Brev till försvarspolitiker. Det är viktigt att skicka brev till försvarspolitiker och begära audiens också.
  • Sammanställning för att visa den svenska opinionen. Nätverket sammanställer alla yttranden, brev och synpunkter från Sverige i ett dokument för att visa Finlands regering och riksdag på den stora opinion som finns i Sverige
  • Namninsamlingen. Nätverket uppmanar alla att fortsätta samla namn till kärnkraftverket är stoppat. Namninsamling är ett bra tillfälle till dialog.
  • Fler idéer. Nätverket uppmanar alla att ringa våra rikspolitiker.
  • Samarbete med andra organisationer. Vi fortsätter samarbeta med alla de organisationer som har samma mål som nätverket.

Läs viktiga länkar från Toru Bové

Läs de mycket viktiga länkar som Toru Bové sammanställt till oss om Tjernobyl, Fukushima, Hiroshima och en kärnvapenfri värld. Se bifogat dokument.

Res till Brahestad och Pyhäjoki 6-8 november

Vi är alla välkomna att delta i en viktig träff som våra finska vänner ordnar i Pyhäjoki och Brahestad den 6-8 november med seminarier, film, information och diskussion om kommande protester. Vi uppmanar alla som kan att resa dit och delta!

Mer information om programmet finns här på Facebook: https://www.facebook.com/events/961832943876197/?ref=1&action_history=%5B%7B%22surface%22%3A%22permalink%22%2C%22mechanism%22%3A%22surface%22%2C%22extra_data%22%3A%5B%5D%7D%5D

Skriv insändare och debattartiklar

Mycket viktigt att skriva insändare och debattartiklar i både svensk och finsk media.

Fortsätt samla namn och sprid länken

Både namninsamlingen på nätet och namninsamlingen på namnlistor som påbörjades under 2014 fortsätter. Namnlistan bifogas till Nyhetsbrevet.

Här är länken till nätnamninsamlingen http://www.skrivunder.com/ja_till_karnkraftsfritt_bottenviken_och_kvarken

Aktuell information från nätverket finns här

Det händer mycket hela tiden, så det är ett bra sätt att följa senaste nytt på nätverkets Facebooksida  https://www.facebook.com/groups/karnkraftsfritt.bottenviken/

och på nätverkets hemsida http://karnkraftsfritt.se/