Nordmalingsbygdens krets

Aktuellt

Nordmaling ingick tidigare i kretsen Umeå med omnejd men är nu en egen självständig krets. Kretsen påbörjade sin uppstart 2022 men blev officiellt registrerad som en egen krets 2023.

Kontakta kretsen på e-post: nordmaling@naturskyddsforeningen.se

Välkommen till Naturskyddsföreningen i Nordmalingsbygdens årsmöte 2024

Datum och tid: 17 mars kl 15.00

Plats: Nordmalings bibliotek

Föreläsning: Yasmine Kindlund, skogskoordinator på Västerbottens Naturskyddsförening

Kretsen bjuder på fika.

Årsmöteshandlingar:

Kontakt: nordmaling@naturskyddsforeningen.se

Spännande vandring och föreläsning den 3 december

Vandring och föreläsning i vattnets tecken under julmarknaden på Olofsfors Bruk.

Naturskyddsföreningen i Nordmalingsbygden har den stora äran att bjuda på en unik inblick i ”Projekt Leduån” – restaureringen av ett ekosystem!

Guidar oss gör Ove Segerljung och Patrik Segerljung från Projekt Leduån.

När: söndagen den 3 december
Tid: 12.00 – 14.00 inkl paus
Plats: Olofsfors Bruk. “Gula Villan” nedanför herrgården

Evenemanget är gratis. Fika finns att köpa på julmarknaden. Ingen anmälan krävs.

Kontakt: nordmaling@naturskyddsforeningen.se

KONSTKVÄLL med tema SKOGEN, 26/8 i KF Huset

Utebio, konst musik, föreläsning, café m.m!

KF Huset har den stora äran att få premiärvisa dokumentären ”Tankar i hatten” av Gerd Aurell och Micael Norberg i vår utomhusbiograf. Dessutom musik av Magnus Sjögren med vänner, föreläsning med Stig-Olof Holm, konstutställning (tba) Café med fika, mat och dryck. mm. mm.

Program:

• 18.00 Välkomna! Caféet öppnar. Underhållning under kvällen med folkmusik framförd av Magnus Sjögren med vänner.
  • 19.00 Föreläsning av Stig-Olof Holm, universitetslektor vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. Hur ska ett hållbart skogsbruk utformas?
  • 20.00 Konstutställning/filmvisning ”En plats försvinnande” av Norrakallektivet (Anja Örn, Tomas Örn och Fanny Carinasdotter) med presentation av Fanny Carinasdotter
  • 20.45 Filmpremiär ”Tankar i Hatten” (30 min, dokumentär) av Gerd Aurell och Micael Norberg med efterföljande regissörssamtal. I filmen får vi möta Magnus Sjögren som var med och startade bandet Norrlåtar på 70-talet. När Magnus är i tjugoårsåldern letar han efter någonstans att bo och får tips om ett torp utanför Vuollerim som står öde. Han kör dit full av förväntan, men när han kommer fram rör sig gardinen och huset visar sig vara bebott. ”Tankar i Hatten” handlar om kärlek, mellan två människor, men också mellan människan och skogen. I försommarens letande efter den sällsynta orkidén Nornan flyter de två spåren samman.
  • 22.00 Musik kring eldstaden.
Fri entré! Kvällen är ett samarrangemang mellan KF Huset och Naturskyddsföreningen i Nordmalingsbygden! Vid regn flyttas filmvisningen in till stora salen. Varmt välkommen!

Kallelse till årsmöte 2023

Hej medlem i Nordmalingsbygdens krets!

Det finns nu en NF-krets (Naturskyddsföreningen) i Nordmalings kommun. Kretsen bildades i februari 2022. I samband med bildandet skickade vi ut kallelse till alla som vi trodde var medlemmar inom Nordmalings kommun. Nu har det visat sig att det bara var de med postort Nordmaling som blev inbjudna av länsförbundets kansli. Du som har en annan postort som t ex Gräsmyr, Lögdeå eller Nyåker fick inte kallelse till det konstituerande mötet.

På grund av att alla inte blev kallade vill vi nu kalla dig till extrastämma för val av ny styrelse och diskussion av ny verksamhetsplan. Idag finns en vald styrelse men en ny bör väljas nu när alla fått en korrekt kallelse.

• När: lördag den 3 juni
  • Tid: 13.00 – ca 14.00
  • Plats: Rastplatsen vid träbron över Lögdeälven i Hyngelsböle

Efter stämman inbjuds alla stämmodeltagare till en spännande exkursion i närområdet… Mer information kring exkursionen får du i ett kommande mail.

Utomhusaktivitet

Vi vill också passa på att bjuda dig till vår första utomhusaktivitet tillsammans! Åke Gustafsson som är en kunnig fågelskådare tar oss med till en fin fågellokal, nämligen Kronören. Tanken är, förutom att se en massa fågel och lära oss mer, att vi även ska få lära känna varandra. Var är ett bättre ställe för det än ute i naturen!

Vi samlas i Nordmaling vid parkeringen nära kommunhuset och kyrkan strax innan 06 00 lördagen den 20 maj. Avfärden är planerad till 06.00 och vi fyller det antal bilar som behövs, och lämnar resten på parkeringen. Du vet, inte belasta miljön mer än nödvändigt…

Ingen föranmälan krävs men kom i tid. Var och en tar med sig eget fika och ett glatt humör! Stigen vi ska gå är spångad men det kan vara blött vissa partier, m.a.o. kläder efter väder. Det kommer att finnas några tubkikare med, men ta med egen kikare och fågelbok om du har.

Frågor? Kontakta styrelsen på följande mail: nordmaling@naturskyddsforeningen.se

Håll stövlarna leriga!

Hälsar styrelsen för Nordmalingsbygdens krets