Patrik Nygren tilldelas Guldspoven 2024

Under året 2024 bjöds allmänheten in att nominera kandidater till miljöpriset och det står nu klart vilka som vunnit Guldspoven 2022. Juryn, som består av styrelsen i länsförbundet Naturskyddsföreningen i Västerbotten, har nu tillkännagivit vinnaren, Patrik Nygren.

Juryns motivering:

” För Patriks enorma engagemang för att rädda avverkningshotade skogar och för att han är en levande kunskapsbank som ständigt och tålmodigt delar med sig till alla som vill veta. Naturskyddsföreningen i Västerbotten anser att detta arbete är en viktig naturvårdsinsats som utförts uthålligt under flera decennier vilket gör att Patrik Nygren väl förtjänar utmärkelsen Guldspoven 2024.

Patrik har fått kämpa i hårt motstånd från etablissemanget som inte förstått eller velat förstå det han förstått, att vi inte bara ska se skogen som en ekonomisk kassako, utan som den helt avgörande roll den har för den biologiska mångfalden och för en frisk och levande natur.

Priset tilldelas en ”en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet” och fått namnet Guldspoven, uppkallat efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma de eldsjälar och lokala miljöhjältar som med driv och engagemang spelar en viktig roll i arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer. Det är få personer som så väl passar in på epitetet Eldsjäl som årets pristagare!”