Northvolts -och politikens kris

Batterifabriken Northvolt i Skellefteå kan komma att stänga helt. Det vore ett stort bakslag för klimatomställningen, för Skellefteå och för Sveriges och EU:s beredskap.

– Staten och EU måste ta ett större ansvar. Här finns en fungerande batterifabrik och en infrastruktur som byggts under flera år. Att stänga ner och öka beroendet av batterier från Kina verkar orimligt, säger Lars Igeland från Naturskyddsföreningens projekt Industriomställningen i norr.

I mars gick Northvolt i konkurs och torsdagen 22 maj meddelade konkursförvaltaren att produktionen kan komma att upphöra i sommar då man ännu inte hittat någon ny ägare. Scania som fortsatt att köpa från Northvolt under våren kommer nu att köpa batterier från Kina i stället.

Regeringen och EU uttalar ofta att Europa ska minska sitt beroende av import, bland annat av beredskapsskäl.

– Om de menar allvar måste de gå in med stöd för att upprätthålla produktionen vid batterifabriken i Skellefteå. Det går inte att lägga detta ansvar på privata aktörer. Det som har hänt i Skellefteå visar på att klimatomställningen måste ske långsiktigt och med samhällsinvesteringar. Kina har med statliga pengar byggt en batterikompetens under årtionden, säger Lars Igeland.

En nedläggning av Northvolt skulle slå hårt mot Skellefteå. Stora investeringar har gjorts i bostäder och infrastruktur. Enligt kommunen har omkring 300 företag varit verksamma på Northvoltområdet, och många arbetare riskerar nu att förlora jobben. Människor från hela världen som har börjat bygga en ny framtid i kommunen hotas nu av utvisning.

– Northvolts kris berör hela Skellefteå med omnejd – både företag och privatpersoner står mitt i krisen. Vår förhoppning är att något av batteriproduktionen överlever och att andra hållbara verksamheter kan ta plats i samhället, säger Angelika Schindler-Egl från Naturskyddsföreningen i Västerbotten.

Naturskyddsföreningen är kritisk till att regeringen har sänkt ambitionerna i klimatomställningen. På samma sätt signalerar den nya majoriteten i EU att klimatet prioriteras ner. För att fabriker som Northvolt ska utvecklas krävs en politik som tar klimatfrågan på allvar.

– Om vi ska klara målen i Parisavtalet måste vi minska utsläppen kraftigt. Vi behöver minska vägtrafiken i städerna och fasa ut fossilbilarna. Det kommer att behövas många elbilsbatterier de kommande åren. Det vore dumt att börja om och starta produktionen någon annanstans när det byggts en fabrik i Skellefteå, säger Angelika Schindler-Egl.

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.