Barn och unga

På denna sida kan du läsa material med etiketten Barn och unga. Klicka här för att återgå till huvudsidan för länkskafferiet.

 


En legobit kan trigga hållbart tänkande i förskolan

Varför inte börja med en legobit? Var kommer den ifrån och vilka barn får leka med den? Mer invecklad än så behöver inte hållbar utveckling vara – åtminstone i det första skedet.

Artikel från Forskning.se, 30 januari 2020

Läs mer: https://www.forskning.se/2020/01/30/en-legobit-kan-trigga-hallbart-tankande-i-forskolan/


Barn som förstår naturen skyddar den

Barn utan känslomässiga band till naturen skyddar den inte. Det visar forskning från Högskolan i Gävle. – Ju mer barn identifierar sig med staden, desto mindre är de benägna att arbeta för naturen och skydda den, säger miljöforskaren Matteo Giusti.

Artikel från Forskning.se / Högskolan i Gävle, 10 maj 2019

Läs mer: https://www.forskning.se/2019/05/10/barn-som-forstar-naturen-skyddar-den/

Vetenskapliga studier:

An embodied perspective on the co-production of cultural ecosystem services: toward embodied ecosystems, Journal of Environmental Planning and Management

Fostering children’s connection to nature through authentic situations: the case of saving salamanders at school, Frontiers in Psychology

Impact of environment on people’s everyday experiences in Stockholm, Landscape and Urban Planning


Salamandrarna som förändrade stadsbarnen

Elever i Bromma har i tio års tid räddat salamandrar som hamnat fel under sin vandring mot parning i en damm. Och på så sätt stabiliserat en av Stockholms viktigaste avelsplatser. När de fick ansvar för att hjälpa utsatta salamandrar, förändrades deras värderingar och känslor för naturen på djupet, säger miljöforskaren Stephan Barthel.

Artikel från Forskning.se / Högskolan i Gävle, 28 augusti 2018

Läs mer: https://www.forskning.se/2018/08/28/salamandrarna-som-forandrade-stadsbarnen/

Vetenskaplig studie:

Fostering Children’s Connection to Nature Through Authentic Situations: The Case of Saving Salamanders at School, Frontiers in Psychology