Christer Klintefelt och Greger Thorsson vinnare av Västerbottens miljöpris Guldspoven 2021

Under året 2021 bjöds allmänheten in att nominera kandidater till miljöpriset och det står nu klart vilka som vunnit Guldspoven 2021. Juryn, som består av styrelsen i länsförbundet Naturskyddsföreningen i Västerbotten, har nu äntligen kunnat tillkännage vinnarna från året 2021, Christer Klintefelt och Greger Thorsson. Två eldsjälar som under flera decennier arbetat tillsammans för samma hjärtefråga.

Juryns motivering till Christer Klintefelt:

”För att på helt ideell grund, osjälviskt och modigt under 25 års tid, stått upp för den biologiska mångfalden och verkat för att ge den artrika skogen en röst som berättar om dess värde för framtida generationer. Med den biologiska mångfalden som sin hjärtefråga har Christer med kunskap och saklighet kämpat för att bevara värdefull skog i Västerbotten. Genom projektet forskningsresan som han var med och arrangerade fick han biologer och skogsvänner att delta i skoginventeringar över hela Västerbottens län, helt ideellt. Från att inventera gammelskogar till att skriva artiklar har Christers ihärdiga och outtröttliga arbete lett till att skogar som hotats att kalhuggas fått ändrade avverkningsplaner och i många fall fått ett skydd som lett till att de står kvar än idag.”

Juryns motivering till Greger Thorsson:

”För att på helt ideell grund, osjälviskt och modigt under de senaste decennierna, stått upp för den biologiska mångfalden och verkat för att ge den artrika skogen en röst som berättar om dess värde för framtida generationer. Med den biologiska mångfalden som sin hjärtefråga har Greger med kunskap och saklighet kämpat för att bevara värdefull skog i Västerbotten. Från att inventera gammelskogar till att skriva artiklar har Gregers ihärdiga och outtröttliga arbete lett till att skogar som hotats att kalhuggas fått ändrade avverkningsplaner och i många fall fått ett skydd som lett till att de står kvar än idag.”

Naturskyddsföreningen i Västerbotten anser att detta arbete är en viktig naturvårdsinsats som utförts helt på ideell basis och att Christer och Greger därför förtjänar utmärkelsen Guldspoven 2021. Priset tilldelas en ”en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet” och har fått namnet Guldspoven, uppkallat efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven.

Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma de eldsjälar och lokala miljöhjältar som med driv och engagemang spelar en viktig roll i arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer.

Bild till vänster: Emily Brennan, verksamhetsutvecklare SNF kansli Västerbotten tillsammans med Christer Klintefelt, vinnare av Guldspoven 2021.

Bild till höger: Erika Lyrén, SNF Länsförbundet i Västerbotten tillsammans med Greger Thorsson, vinnare av Guldspoven 2021.

För mer information kontakta:
Emily Brennan
Verksamhetsutvecklare, Naturskyddsföreningen kansli Västerbotten