Greenpeace: pensionera kärnkraften!

greenpeace-pensionera-kkTala om för Strålskyddsmyndigheten vad du tycker om gamla kärnkraftverk. Greenpeace lanserar en kampanj för att pensionera de svenska  kärnkraftverk som har passerat sin beräknade livstid på 40 år. Skriv under här!

Som underlag för kampanjen släpper Greenpeace två rapporter om kärnkraft och åldrande, Tid för pension: gammal kärnkraft, nya risker på svenska och Lifetime extension of ageing nuclear power plants: entering a new era of risk på engelska:

Lifetime extension of ageing nuclear power plants handlar om den kritiska situationen i ett Europa med allt äldre kärnkraftverk och understryker det oroväckande faktum att vi är på väg in i en ny era av ökad risk.

I Tid för pension kan du läsa om farorna med den svenska kärnkraften. Sverige har några av de äldsta kärnkraftverken i Europa. I år kommer de fyra äldsta reaktorerna i vårt land att ha passerat 40-årsgränsen – den beräknade livstiden när de byggdes. Ökad ålder på kärnreaktorer ökar riskerna för allvarliga olyckor.