Klimatet är tyvärr delvis globalt!

31.3 presenterade FNs klimatpanel IPCC klimatläget och effekter för hela jorden, se denna artikel och den grafiska sammanställningen i papperstidningen. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/delar-av-jorden-obeboelig-vid-fyra-graders-okning/

Hos oss i norra Sverige antas förändringar i växt- och djurliv bli de mest påtagliga effekterna. – Hur? – Ja det får vi först se när det har hänt. Troligen annorlunda fördelning av regn och snö, trädgränsen flyttas upp på kalfjället, skillnader i insektliv och fåglar. Kanske dåligt och kanske bra – för oss. Här hos oss ser vi inte klimatförändringarna, fast vi kan undra vad den ”dåliga vintern” beror på.

Vi cyklar mer och mer och borde åka tåg o buss istället för bil och flyg, liksom hela Europa borde.

Men Alliansregeringen borde agera i och för Sverige. Tankesmedjan Cogito visar i en debattartikel den 30 mars att regeringens beslut (och i vissa fall brist på beslut) har orsakat minst 25 miljoner ton utsläpp av växthusgaser under de två senaste mandatperioderna. Det motsvarar nästan hälften av Sveriges årliga utsläpp. http://www.dn.se/debatt/regeringen-gar-emot-sina-miljomal-och-okar-utslappen/

Länk till IPCCs hemsida http://www.ipcc.ch/

Peter L