Miljövänliga Veckan 2014 – upptakt Västerbotten

ekomat
Regional upptakt – Miljövänliga Veckan 2014

Välkomna till en fullspäckad dag i Umeå med gott fika, trevliga människor och viktiga fakta! Under dagen får du alla verktyg du behöver för att göra en bra kampanj i din kommun!

Årets tema är: Byt till eko (100 % ekologiskt är möjligt)
Naturskyddsföreningens kampanj ”Byt till eko” är en formidabel succé med rekordmycket aktivitet i sociala medier. Eko är nära, engagerar och mobiliserar massor av nya människor och medlemmar. Glädjande är också att ekoförsäljningen ökar i butikerna, vindruvor med 400 % från oktober till nyår! Det tycker vi är härligt! Kampen för mer eko på tallriken fortsätter därför. I år nischar vi in oss på frukt och bekämpningsmedel. Och de som är mest känsliga för gifterna, nämligen barnen. Vi laddar också för en riktig skördefest där vi vill ha er hjälp att komma på smarta sätt att ta vara på all god frukt som hänger oplockad i trädgårdarna. Vi uppmanar människor att byta till ekofrukt – och inte glömma äpplena. Kom på upptakt och var med och påverka!

Alla som vill vara med och göra något under Miljövänliga Veckan är varmt välkomna!

Jonna Enetjärn, Handla Miljövänligtaktiv i Västerbotten
Maria Palm,  Riks kampanjgrupp för Miljövänliga Veckan

Upptakten är främst till Naturskyddsföreningens medlemmar i Västerbottens län, men alla som vill vara aktiva under Miljövänliga Veckan är välkomna.
Umeå

Preliminärt program
Lördagen den 30 augusti kl 10.00 – ca 15.00
10.00 Kaffe, introduktion
10.30 Presentation av Mat- och Jordbruksnätverket resp. Handla Miljövänligtnätverket
10.45 Fakta kring ekologisk odling, bekämpningsmedel på fruktodlingar i Sverige, mm.
11.30 Kluriga frågor och fördjupad information
12.00 Lunch
12.45 Kampanjmaterial och aktiviteter
13.15 Gruppdiskussion: Vad vill vi göra hemma i kretsen, skall vi samordna något?
14.15 Kaffe och återkoppling av gruppdiskussionerna
15.00 Slut
Från rikskansliet medverkar Maria Palm, riks kampanjgrupp för Miljövänliga Veckan

Praktiskt
Plats: Studiefrämjandet Umeå (Vännässalen) på Ridvägen 5
Mat: Vegetarisk (anmäl om du önskar specialkost)
Kostnad: Träffen är gratis.
Anmälan: Senast 22:a augusti till Jonna Enetjärn, jonnaenetjarn@gmail.com

Frågor:
Om själva träffen kontakta Jonna Enetjärn, jonnaenetjarn@gmail.com
Om resor, ersättningar osv. prata med respektive kretsstyrelse