Nyhetsbrev Kärnkraftsfritt Bottenviken: Beslutet närmar sig

Höstmötet för Kärnkraftsfritt Bottenviken i Piteå 2014. Foto: Inger Westman.

För ett Kärnkraftsfritt Bottenviken!

Beslutet närmar sig
En oenig finsk regering beslutade den18 september att bevilja Fennovoima ett ”kompletterande principbeslut”. Frågan gick vidare till riksdagen där ett beslut väntas i december. Meningarna bland finska riksdagspolitiker är delade och utgången osäker.

Samma dag, den 18 september, antog EU-parlamentet en resolution där ”man uppmanar medlemsstaterna att ställa in planerade avtal med Ryssland inom energisektorn”. Detta påverkade inte regeringens beslut.

Oklarheterna är många
Markfrågan på Hanhikiviudden är inte löst. Fortfarande vägrar många fastighetsägare att sälja, varför Fennovoima har begärt expropriering. Regeringen beslutar i frågan inom 1-3 veckor. Trots detta har Fennovoima redan börjat bygga vägar och förstöra Natura 2000-området på Hanhikivi.

Ryska Rosatom är Fennovoimas största ägare med 34 % av aktiekapitalet. Rosatom ska leverera reaktorn och specialbränslet av upparbetat uran. Rosatom är en statlig jättekoncern med en blandning av företag inom kärnkraft och kärnvapen. Insyn i företaget saknas helt. Kärnbränslet ska tillverkas av använt kärnbränsle i en upparbetningsanläggning i Majak där man tillverkar plutonium och uran. I Majak tillverkas också ryska kärnvapen. Fortfarande saknas en ritning på reaktorn som ska byggas. Säkerheten är ifrågasatt av finska myndigheten. Det är även oklart var och hur avfallet ska slutförvaras.

Ägarstrukturen i Fennovoima är oklar då företaget lämnar mycket lite information. Fennovoima saknar mellan10-16 % av aktiekapitalet. Regeringens krav är att det ”inhemska ägandet” ska vara 60 % (med inhemskt menar man ägande inom EU). Om riksdagen beviljar Fennovoima principbeslutet är risken stor att aktierna blir mer attraktiva och lättsålda.

Pro Hanhikivi bedömer situationen som mycket allvarlig
Föreningen Pro Hanhikivi i Pyhäjoki bedömer situationen som mycket allvarlig och arbetar intensivt för att påverka opinionen i Finland. Man träffar riksdagens olika utskott och försöker träffa så många riksdagsledamöter som är möjligt. Pro Hanhikivi har i åratal gjort allt man kan för att kärnkraftverket på Hanhikivi inte ska byggas och man har lyckats försena projektet flera år.

ProHanhikivi har nu ansökt hos Förvaltningsdomstolen om att hela processen ska ogiltigförklaras då begreppet ”Kompletterande Principbeslut” inte finns i Kärnenergilagen. Föreningen ska återigen kontakta EU-parlamentet angående skyddet av Natura 2000-området på Hanhikivi.

Pro Hanhikivis sammanfattning av läget är: ”Det är verkligen inte klart ännu att Fennovoima/Rosatom ska få börja bygga sitt kärnkraftsverk! Riksdagen har ännu inte beslutat, och varken ägarsituationen eller markfrågan är löst. Fennovoima måste ha dessa avgörande bitar på plats senast i juni 2015 annars får de inte något bygglov. Vi har alltså två ”deadlines” som vi arbetar mot: Riksdagsbeslut i december 2014 och bygglovsbeslut före 1/7 2015”.

Kärnkraften är varken hållbar eller förnybar
Ett kärnkraftverk i Pyhäjoki skulle få stora negativa konsekvenser för livsmiljön i norra Finland och norra Sverige. Mänskligheten står vid ett vägskäl – vi måste välja att bryta oss ur kärnkraftskedjan och välja effektiv, förnybar, hållbar energi som inte hotar hälsa och miljö. Vi måste spara energi. Kärnkraften är ingen lösning på klimathotet. Att vända sig bort från kärnkraften går hand i hand med att avskaffa kärnvapen och bidra till fred i världen.

Många människor är oroliga, många har reagerat
Sju kommuner i Norrbotten och Västerbotten har sagt nej och tiotusentals människor har skrivit sina namn på de namninsamlingar som pågår. Mer än 60 organisationer har nu skrivit under ett brev till Finlands riksdag med en vädjan om ett Kärnkraftsfritt Bottenviken. Men än är det inte för sent – vi kan bli många fler som agerar!

Nätverkats uppmaning fram till riksdagens beslut
Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken kommer att göra allt vi kan för att stödja Pro Hanhikivi. Vi kommer att överlämna namninsamlingarna till finska riksdagen i Helsingfors innan beslutet ska tas. Vi uppmanar nu alla att:

• Sprida information om frågan
  • Delta i Pro Hanhikivi ljusmanifestation i Pyhäjoki den 29 november
  • Samla namn i namninsamlingen fram till den 21 november
  • Sprida namninsamlingen på nätet fram till den 21 november
  • Verka för att organisationer, företag, riksdagspolitiker och EU-parlamentariker ställer sig bakom nätverkets Vädjan till Finlands riksdagsledamöter
  • Skriva personliga brev till finska riksdagsledamöter
  • Skriva personliga brev till Fennovoimas ägare
  • Uppmana SSAB som enda svenska ägaren i Fennovoima sälja sitt aktieinnehav
  • Skriva insändare och debattartiklar

Säg ja till ett Kärnkraftsfritt Bottenviken! Aldrig, aldrig ger vi upp!

NÄTVERKETS LOKALA KONTAKTPERSONER:

Haparanda, Per Lundbäck, 070-328 4432, per_lundback@telia.com
Överkalix, Kennerth Moberg, 070-842 1713, kennerth.moberg@telia.com
Kalix,
Lena Lagerstam, 072-2352 567, lena.lagerstam@telia.com
Luleå, Christina Morin, 070-864 53 88, cina.morin@telia.com
Luleå, Roger Malmberg, 070-36 48 0 58, rogermalmberg@hotmail.com
Piteå, Per Holmqvist, 070-362 30 18, per@nordansmak.se
Arvidsjaur, Birgit Lindberg, birgit.lindberg@arvidsjaurnet.se
Skellefteå, Seiko Matsuda, 070-573 71 73, seikom@live.jp
Skellefteå, Marianne Björk, 070-243 11 29imbjork@telia.com
Robertsfors, Elisabeth Holmström, 070-335 96 30, elisabeth.holmstrom@bottniait.se