Arbetet FÖR 100% förnybart fortsätter

KKFBV-solen-640px74 – 115
Det var röstsiffrorna den 5 december 2014 när den finska riksdagen röstade för att ge Fennovoima tillåtelse att börja processen i riktning mot att upprätta ett kärnkraftverk på Hanhikiviudden. Hur de olika partierna och deras representanter röstade finns i den här pdf-filen.

Många reaktioner på beslutet
En uppsjö av reaktioner har kommit från många olika håll på finska riksdagens beslut. De två främsta aktörerna på den ideella sidan, Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken och finska Pro Hanhikivi har givetvis reagerat, men det viktiga är att ingen av dessa två har gett upp kampen.

Hur ser framtiden ut för kampen mot kärnkraftverksbygget?
Den viktigaste första perioden i kampen mot kärnkraftverksplanerna i Pyhäjoki är under det kommande halvåret fram till den 30 juni 2015. Det är under denna tid som Fennovoima med stöd av Rosatom ska presentera en bygglovsansökan och också en godtagbar lösning på frågan om slutförvaring.
En viktig bit är att påverka de företag som finns i Sverige att det är betydligt klokare att satsa på 100% förnybart. Ett viktigt företag är SSAB som genom köpet av finska Rautaruuki fick aktier i Fennovoima. Ett annat är det statliga finska energibolaget Fortum som har verksamhet i Sverige. Företagen som stödjer kärnkraftsbygget kommer att kontinuerligt påminnas att de är på väg i fel riktning.

Vad kan just jag göra?
Det som du som enskild människa kan göra är faktiskt förvånansvärt mycket. Det är som i all påverkan en fråga om kombination av kunskap, egna beslut, eget engagemang och framför allt tillsammans med andra samt stora mått av både envishet och uthållighet.

Kunskapen får du genom att följa med i händelseutvecklingen och genom att läsa in dig på både kärnkraftsfrågan men framför allt på hur vi minskar vår energianvändning och för över de resterande till 100% förnybart.

De egna besluten kan vara i princip oändligt många, allt ifrån de små vardagsbesluten om att följa sin egen energiförbrukning, stänga av elprylar som står i stand-by läge och framför allt; minska den egna konsumtionen allmänt, men specifikt på el.
I hushåll där man själv rår över sin elkonsumtion finns ett avgörande steg – byt till, om du inte redan har, Bra Miljöval el!
Äger man sin egen fastighet så kan man göra som fler och fler idag gör; satsa på att producera sin egen el. Här ett exempel från Pajala och ett annat från Västerbotten.

Engagemang tillsammans med andra är både roligt och en absolut nödvändighet för att vi ska kunna lyckas. Kontaktuppgifter till Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken och deras Facebook-grupp hittar du på vår webbplats.

Tillsammans med andra kan man också påverka politiker och näringsliv att fatta beslut som rör oss i än snabbare takt mot ett ekologiskt hållbart samhälle där 100% förnybart är målet.

Vad gäller envishet och framför allt uthållighet så vet vi att stora industrikomplex där stora ekonomiska intressen står på spel till synes vid första anblicken torde antas vara byggda på stabil och sund planeringsgrund. Så är inte fallet, kärnkraftsplanerna i Pyhäjoki bygger på en tanke på det som kallas business as usual (BAU) som innebär att samhället kommer att utvecklas i samma riktning som det som har varit hittills.
Ett sådant antagande tar inte med i beräkningarna att vi lever i en tid där enbart frågan om klimatförändringarna kräver att vi både skärper våra beslut för det ekologiskt uthålliga samhället samtidigt som vi kraftigt minskar vår materiella konsumtion – inte som någon vision som kan tas om årtionden utan här och nu! Förändringen som krävs är inte utopisk, den är i allra högsta ett måste om vi vill överleva.

Börja här och nu – kärnkraften för oss i fel riktning och innebär slösade resurser och framför allt tid – tid som inte finns att rusa in i återvändsgränder.

/Urpo Taskinen, kanslist Naturskyddsföreningen Norrbotten

One thought on “Arbetet FÖR 100% förnybart fortsätter

1. Också viktigt: Se över ditt pensionssparande och eventuellt aktieinnehav! Dina pengar är ett viktigt styrmedel, så investera t.ex. i förnybara energier och nobba fossila!