Naturskyddsföreningen satsar på fler aktiva medlemmar!

länsstämma2015-2

Naturskyddsföreningens länsförbund i Västerbotten har haft årsmöte i Lycksele den 18 april. Föreningen ser fram mot ett aktivt 2015 med flera nya verksamheter. Studiecirklar om gruvfrågor har påbörjats och inom kort ska kretsarna och länsförbundet yttra sig om den gruvpolicy som riksföreningen arbetar med. Familjeverksamheten Natursnokarna som startades i länet i fjol kommer också att utvidgas.

länsstämma2015-3

Antalet medlemmar i länet har ökat till 4600 och i hela landet till 221 000 – glädjande siffror, tyckte deltagarna i Lycksele. Samtidigt är det oroande att ett par kretsar i länet lagts vilande för att man inte kunnat få ihop en styrelse. Att få fler aktiva medlemmar är därför en viktig arbetsuppgift framöver och en stor del av dagen ägnades åt detta, med hjälp av Anneli Nordling som arbetar med dessa frågor för riksföreningen. Hon berättade bl a att enkäter visar att många unga medlemmar vill bli mer aktiva i föreningen. Inom kort kommer länsförbundet att anställa en föreningskonsulent på halvtid, där medlemsvård och föreningsutveckling blir de främsta arbetsuppgifterna.

länsstämma2015-styrelsen

Nya styrelsen, från vänster: Mats Djupsjöbacka, Sture Gustafsson, Torgny Forsgren, Peter lugnegård, Ingegerd Saarinen och Staffan Landström. Ej i bild: Marie Persson.

Till ordförande i länsförbundet omvaldes Staffan Landström, Bygdsiljum. Övriga ledamöter är: Mats Djupsjöbacka, Umeå, Ingegerd Saarinen, Skellefteå, Torgny Forsgren, Lycksele, Sture Gustafsson, Åsele, Peter Lugnegård, Skellefteå samt nyvalda Marie Persson, Tärnaby.