Biosfärsområde Vindelälven

Hela Vindelälvsdalen från fjäll till kust är på väg att bli ett nytt biosfärområde. Det innebär att skapa ekologiskt och socialt hållbar utveckling i detta stora område. Det finns tre ”grundstenar” för ett biosfärområde:

• Bevara landskap, ekosystem, arter och biologisk mångfald.
    • Främja samhällsutveckling som är ekologiskt och socialt hållbar.
    • Stödja projekt, utbildning, forskning och miljöövervakning.

Biosfärområdet är godkänt av UNESCO för en 3-årig kandidatperiod 2015-2017. En styrelse har bildats med medlemmar från länsstyrelsen, kommuner, samebyar, älvbyar och olika organisationer. Naturskyddsföreningen i Västerbotten har fått möjligheten att vara med i denna styrelse. Det innebär möjligheter för oss att kunna påverka utvecklingen i området mot mer ekologisk hänsyn, t.ex. när det gäller skogsbruk och biologisk mångfald.

Staffan Landström