Det offentliga sparar i oljeindustrin

Medan stat, kommuner och landsting visar att de vill stödja klimatomställningen lägger de fortfarande investeringar i fossila oljebolag. Det sker bl.a. genom pensionsbolaget KPA. Sveriges Radio har granskat investeringarna.

Utdrag från SR gällande Västerbotten:

Landstinget hade 28 oktober 1 237 miljoner kronor placerade i SEB:s obligationsfond Etisk Global Indexfond. En av de största innehaven i den fonden är Exxon Mobil, världens största olje- och gasföretag. Pengarna är avsatta för att hantera den ej finansierade pensionsskulden som kommer från tiden före 1998.

Lycksele kommun hade 30 september obligationer för drygt 2 miljoner kronor i A.P. Møller-Mærsk A/S, ett danskt bolag som har oljeriggar i Nordsjön. Kommunen har också placerat nära 10 miljoner kronor i två av Nordeas strukturfonder Globala bolag och Europeiska bolag, där fossilbolagen Shell och Chevron ingår. Totalt utgör de här placeringarna omkring 2,9 procent av de drygt 100 miljoner kronor som kommunen har placerat. De pengar man investerat i fonder är främst intäkter från när kommunen sålde ett energibolag för ett antal år sedan.

Vännäs kommun hade 30 september i år 12 miljoner kronor i Handelsbankens fond Global Index Criteria, där världens största oljebolag Exxon ingår.

Umeå kommun har en pensionsstiftelse hos fondbolaget Agenta, där pensioner för pensionärer födda 1935 och tidigare är tryggade. Agenta uppskattar att 1-2 procent av innehavet i bolagets utländska aktier är i fossilbolag.

Skellefteå kommun har bestämt att man inte ska ha placeringar i aktier eller fonder.

Se vidare hos SR.

Det är mycket illa att ansvariga för investeringar inte följer sina direktiv. Pengarna kan användas mycket bättre!