Välkommen på upptakt inför miljövänliga veckan!

Vill du lära dig mer om produkterna i badrumsskåpet och sprida kunskap till andra?

Söndag 4 september 10.00-15.30 i Umeå. Välkommen på upptakt inför miljövänliga veckan!

I genomsnitt använder kvinnor 12, och män 8 produkter på huden och i håret varje dag. Det finns ämnen i dessa som kan vara skadliga både för människor och miljön. Hur ska vi tänka för att välja bättre produkter?

Vecka 40 är det Miljövänliga Veckan, Naturskyddsföreningens årliga kampanj med fokus på konsumenten och miljön. Då hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt, med målet att allt fler ska välja schampo, deo, tvål mm som är schysst för hälsan och miljön. Vill du vara med?

På upptakten får du lära dig mer om ämnet, se material, och planera aktiviteter att göra under Miljövänliga veckan. Det är Handla Miljövänligt-nätverket och Kemikalienätverket som driver kampanjen.

Varmt välkommen!

Jonna Lidström, länskontakt för Handla Miljövänligt-nätverket i Västerbotten.

Preliminärt program

10:00 enkelt fika och mingel
10:20 Välkommen och vilka är här?
10:45 Fakta om produkterna vi har på huden och i håret, problem och alternativ
12:15 Ekologisk, vegetarisk lunch
13.00 Kampanjmaterial och aktivitetsidéer
13:30 Workshop, gör det själv! Vi testar att göra en egen produkt. Ta med en liten glasburk.
14:15 Gruppsamtal: vad vill vi göra hemma i kretsen? Skall vi samordna oss i länet?
15:00 Sammanfattning och avslutning med fika
15:30 Slut

Från Naturskyddsföreningens rikskansli medverkar David Gunnarsson

Plats: Studiefrämjandets lokaler på Ridvägen 5 i Umeå

Kostnad: Gratis för Naturskyddsföreningens medlemmar, övriga betalar självkostnadspris för lunch och fika, 150 kr. Bli gärna medlem! Fråga gärna din krets om de kan stå för eventuella resekostnader.

Anmälan: Senast 28:e augusti, maila namn, telefonnummer, kretstillhörighet och eventuell specialkost till Jonna Lidström via jonnaenetjarn@gmail.com