Kurserna är igång! Skogshjältar från hela landet lär sig inventera skyddsvärd skog

De två sista helgerna i maj anordnades inventeringskurser i Dalarna/Värmland och Norrbotten. Intresset för kurserna har varit väldigt stort med anmälningar som på kort tid strömmat in från hela landet. Naturskyddsföreningens kraftsamling för att skydda skog med höga naturvärden är ett projekt som engagerar på bred front – både medlemmar och icke-medlemmar – och det är vi otroligt glada för!

– Vi kan inte acceptera att känsliga skogsområden, som huserar mängder med rödlistade arter och är centrala för ekosystemet, blottas för avverkning. Nu gör fantastiska ideella krafter det jobb myndigheten avsagt sig, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Bild 1-4 från inventeringskursen i Dalarna/Värmland, fotografer Helena Björnström och Sebastian Kirppu.
Bild 5-9 från inventeringskursen i Norrbotten, fotograf Mats Djupsjöbacka.

Vill du också vara med och lära dig mer om skogen och hur höga naturvärden kan dokumenteras? Häng med på en av de två resterande inventeringskurserna. 17-18 juni anordnar vi kurs i Jämtland och den 1-2 juli i Västerbotten. Kurserna är kostnadsfria och fortfarande finns det platser kvar. Du behöver inte vara medlem i Naturskyddsföreningen för att delta.
Läs mer och anmäl ditt intresse här

Under juni – september samordnar vi inventeringar av stora områden skyddsvärd skog och vi behöver din hjälp! Du behöver inte ha några speciella förkunskaper eller vara medlem i Naturskyddsföreningen för att kunna hjälpa till. Informationen vi samlar in kommer vi att använda för att bevaka avverkningsanmälningar och för politisk påverkan. Om du vill delta i sommarens inventeringar så skicka in din intresseanmälan via webbformuläret här.

Projektet ”Kraftsamling för de sista stora naturskogarna” drivs av Naturskyddsföreningens länsförbund i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland/Härjedalen, Västernorrland och Dalarna och koordineras via länskansliet i Västerbotten. Kontaktperson är Natalie Toft på länskansliet i Västerbotten och nås på tel. 076-143 95 44 eller e-post: natalie.toft@naturskyddsforeningen.se