Upptaktsträff för Miljövänliga Veckan – 3 september 2017

Fräsch på riktigt – välj tvål, schampo och hudkräm som är snällare för hälsan och miljön.

Upptakt inför Miljövänliga Veckan, söndag 3 september 10.00-16.00 i Umeå.

Vem vill bli allergisk av att lukta gott? Eller riskera att störa hormonerna när kroppen smörjs in? I år fortsätter vi kampanjen Fräsch på riktigt under Miljövänliga Veckan. Vi vill att den miljömärkta tvålen gör samma resa som ekobananerna rätt ner i kundkorgen! På upptakten får du lära dig varför det är viktigt att välja schyssta produkter till huden och håret, och hur vi kan få fler att välja bättre produkter. Du får också tillverka en egen hudvårdsprodukt.

Vecka 40 är det Miljövänliga Veckan, Naturskyddsföreningens årliga kampanj med fokus på konsumenten och miljön. Då hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Varmt välkommen att vara med, det gäller både dig som var med i kampanjen förra året och dig som är helt ny i frågan!

Från 10:00 enkelt fika och mingel
10:20 Välkommen och introduktion
10:30 Faktaföreläsning, utmaningarna med produkterna i badrumsskåpet
12:00 Lunch – ekologisk och vegetarisk
13:00 Kampanjmaterial och aktivitetsidéer
14:00 Workshop, gör det själv! Vi testar att göra egen produkt
14:45 Gruppsamtal: vad vill vi göra hemma i kretsen? Skall vi samordna oss i länet?
15:30 Sammanfattning och avslutning
16:00 Slut

Från Naturskyddsföreningens rikskansli medverkar Liv Södahl.

Plats: Kulturhuset Klossen, Ekonomstråket 6 i Umeå
Kostnad: Gratis för Naturskyddsföreningens medlemmar, övriga 150 kronor (självkostnadspris för lunch och fika). Bli gärna medlem!
Anmälan: Senast 30 augusti, maila namn, telefonnummer, kretstillhörighet och eventuell specialkost till Jonna Lidström på jonnaenetjarn@gmail.com

Varmt välkommen!