Skogen som klassrum – Fortbildning i utomhuspedagogik

Sedan 2008 har Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen fortbildat över 6 000 pedagoger i över 100 kommuner runt om i Sverige i ”Skogen som klassrum”. Det är en kostnadsfri fortbildning som utgår från Lgr 11 och äger rum under en eller två heldagar i ett lättillgängligt skogsområde nära skolan.

Matematik är ett av de ämnen som passar bra ute i skogen. Foto: Fredrik Ericsson

Under 2018 har vi fått den glädjande möjligheten att erbjuda Skogen som klassrum till skolor och pedagoger i Västerbottens län. Vi samarbetar med Naturskolan i Umeå som genomför fortbildningen och har lång erfarenhet av fortbildning i utomhuspedagogik. Fortbildningsdagarna är fullbokade med anmälningar från skolor i Storuman, Norsjö, Vilhelmina, Skellefteå och Umeå kommuner.

Skicka intresseanmälan >>
(Obs. Fullbokat, endast reservlista)

Fortbildningens innehåll

• Praktiska utomhuspedagogiska övningar i skolans olika ämnen, i första hand svenska, engelska, matematik och NO kopplade till hållbar utveckling, skog och arter.
  • Diskussion om utomhuspedagogiskt arbetssätt som underlättar måluppfyllelse.
  • Diskussion om värdet av att bevara och tillgängliggöra skog nära skolor och förskolor.

Varför?

Att använda Skogen som klassrum:

• uppmuntrar till ett ämnesintegrerat arbetssätt
  • ger upplevelser för alla sinnen
  • ger elever och pedagoger möjlighet att lära känna sin närmiljö på ett roligt och lärorikt sätt
  • kan ge friskare och mindre stressade elever med högre koncentrationsförmåga
  • kan öka elevernas intresse och vilja att värna om naturen samt väcka ett engagemang för samhällets hållbara utveckling.

Anmäl din skola här >>
(Obs. Fullbokat, endast reservlista)

Utbildningen är kostnadsfri och har ett begränsat antal platser. Mer detaljerad information skickas när vi fått din anmälan.

Frågor?

Kontakta Natalie Toft, projektledare Skogen som klassrum i Västerbotten
E-post: natalie.toft@naturskyddsforeningen.se

Fortbildningen är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen. Läs mer om Naturskoleföreningen här >>