Nu har vi förbrukat jordens naturresurser för hela året

Den 1 augusti 2018 är datumet då vi som mänsklighet förbrukat jordens produktion av förnybara naturresurser det här året. Det betyder att vi på sju månader har konsumerat den totala ekologiska budget som vår jord producerar på ett helt år, vilket i praktiken betyder att vi lever som om vi hade 1,7 jordklot. Under de sista fem månaderna av året kommer vi att leva på lånade resurser, det vill säga naturtillgångar som vi egentligen inte har och som vi istället ”lånar” från kommande generationer.

Dagen som kallas ”Den ekologiska skuldens dag”, eller på engelska ”Earth Overshoot Day”, räknas fram av organisationen Global Footprint Network, och baseras på jordens biologiska kapacitet att förnya sina ekologiska resurser i relation till mänsklighetens behov och ekologiska fotavtryck.

Årets datum inträffar rekordtidigt och följer den negativa trenden av att infalla tidigare och tidigare för varje år. Här i Sverige kan vi tyvärr konstatera att vi knappast är något föregångsland i sammanhanget. Sveriges datum för år 2018 inföll så tidigt som den 4 april, vilket innebär att vår nuvarande livsstil, våra konsumtionsvanor och koldioxidutsläpp kräver naturtillgångar från hela 4 jordklot.

Globalt står koldioxidutsläppen, eller ”koldioxidavtrycket”, för 60% av det ekologiska fotavtrycket och är också den faktor som ökar snabbast. På andra plats kommer livsmedelsförsörjningen som står för 25%. Att koldioxidavtrycket hela tiden har fortsatt att öka beror här i Sverige i första hand på att vi konsumerar mycket mer. Detta enligt rapporten ”An Analysis of Sweden’s Carbon Footprint” framtagen av SEI, Sweden Environmental Institute, på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. Läs en sammanfattning av rapporten här.

Tydligt är att krafttag behövs för att vända den globala utvecklingen och styra om mot en mer hållbar väg och framtid. Modiga och radikala politiska beslut behöver fattas på högsta nivå samtidigt som det också finns en hel del som var och en av oss kan göra på individnivå. Medvetenheten och kunskapen om vårt globala avtryck ökar hela tiden. Information och fakta görs mer lättillgänglig och tips på både små och stora förändringar som man själv kan göra blir allt fler.

Kampanjen #MoveTheDate är ett exempel där människor uppmuntras att agera för att förändra sitt beteende och därigenom bidra till att vända den negativa trenden av att datumet för den ekologiska skuldens dag infaller allt tidigare.

Naturskyddsföreningen har tagit fram en lista på fem klimatsmarta tips som du kan inspireras av för att minska ditt ekologiska fotavtryck.

På denna sida kan du räkna ut ditt eget ekologiska fotavtryck.