Stefan Delin vinnare av Västerbottens nya miljöpris Guldspoven 2020

Stefan Delin

Under hösten har allmänheten bjudits in att nominera kandidater till det nyinrättade miljöpriset och det står nu klart vem som vinner Guldspoven 2020.

Juryn, som består av styrelsen i länsförbundet Naturskyddsföreningen i Västerbotten, tillkännagav idag årets vinnare, Stefan Delin, vid en digital prisutdelning under Västerbottens årliga höstkonferens.

Juryns motivering:

”För att på helt ideell grund, idogt och envetet under närmare 30 års tid, ha gjort en naturvårdsinsats utöver det vanliga som har haft stora, mätbara effekter och en avgörande betydelse för tornfalkens population i Västerbottens odlingslandskap.

Allt eftersom brukandet av markerna i vårt län började bedrivas av större jordbruksenheter så lades många diken igen och de enstaka träd som växte i dikesrenarna togs bort. Möjligheterna för Tornfalken att då hitta kråk- eller skatbon i dessa träd för sin häckning minskade. Stefan Delin började redan 1990 att iordningställa holkar i form av stora bolådor att sätta på de lador som är  karakteristiska för detta ladrike.

Under de senaste 30 åren har han byggt och monterat bolådor på lador i kommunerna Nordmaling, Umeå och Vännäs, sammanlagt ca 500 stycken.  För människorna som rör sig i området har lådorna på lador blivit en bekant syn och antalet häckande tornfalkspar har ökat markant.

En stor del av de lyckade häckningarnas ungfåglar har ringmärkts och nu uppgår antalet hittills ringmärkta fåglar till ca. 15.000, ett inofficiellt världsrekord för ringmärkning av Tornfalk.

Naturskyddsföreningen i Västerbotten anser att detta arbete är en stor naturvårdsinsats som genomförts på helt ideell bas och att Stefan därför förtjänar utmärkelsen Guldspoven år 2020.”

Foto: Stefan Delin

Priset tilldelas ”en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet” och har fått namnet ”Guldspoven”, uppkallat efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven.

Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma de eldsjälar och lokala miljöhjältar som med driv och engagemang spelar en viktig roll i arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer.

För mer information kontakta:
Johan Granstrand
Ordförande länsförbundet, Naturskyddsföreningen i Västerbotten
Skicka e-post  Tel: 070-666 77 57

Om Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningen är en politiskt obunden ideell miljöorganisation som sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter. Föreningen har cirka 226 000 medlemmar i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. I Västerbotten finns idag drygt 4 500 medlemmar som tillsammans vill förändra världen till det bättre.