Vill du bli ordförande i Naturskyddsföreningen Västerbotten?

Vill du vara med och leda Sveriges största miljöorganisation? Vi söker dig som har ett brinnande intresse för miljöfrågor och vill vara med och påverka utvecklingen av en bättre värld!

I Naturskyddsföreningen Västerbotten arbetar vi med natur- och miljöfrågor på regional nivå. Vi sprider kunskap, skapar opinion, bevakar natur- och miljövårdsfrågor och stimulerar de lokala kretsarnas arbete.

Som ordförande i länsförbundet ansvarar du tillsammans med de övriga styrelseledamöterna för organisationen och verksamheten.

Du:

• sätter dig in i aktuella frågor,
  • sammanställer inkomna ärenden,
  • och leder styrelsemötena och tar beslut,
  • ser till att föreningsdemokratin efterlevs och främjas, och att fattade beslut blir genomförda.

Du är också föreningens representant mot omvärlden, men inom styrelsen kan ni även fördela representativa uppdrag bland ledamöterna.

Vi söker dig som har ett intresse för natur- och miljöfrågor och har viljan och förmågan att samarbeta med andra. Du behöver inte vara marinbiolog, arborist eller miljöexpert – det viktiga är att du är engagerad och vill vara med och göra skillnad! Du ska vara eller vilja bli medlem i Naturskyddsföreningen.

Som ordförande har du god kännedom om Naturskyddsföreningens övergripande mål och förmågan att bryta ned dem lokalt och regionalt. Du kan leda, motivera och inspirera styrelsens ledamöter och medlemmar att tillsammans arbeta mot våra mål. Till din och styrelsens hjälp finns vår duktiga verksamhetsutvecklare som är anställd genom länsförbundet.

Du erbjuds en värdefull möjlighet att delta på Naturskyddsföreningens ledarskapsträffar och utbildningar där du kommer i kontakt med förtroendevalda från andra länsförbund och kretsar i hela Sverige.

Uppdraget har hittills varit ideellt och utan arvodering, men på årsmötet den 30 mars 2021 har valberedningen föreslagit en viss arvodering av ordförandeposten. vilket den nyvalda styrelsen får ta ställning till. Eftersom uppdraget även fortsättningsvis kommer att innebära ideell insats, är det viktigt att du upplever arbetet som meningsfullt och självutvecklande.

OBS: Du kan liksom alla ledamöter utgå från vilken ort som helst i Västerbotten.

Specifika önskemål eller information:

Har du någon av följande kompetenser? Det är absolut inget krav, men roligt om du skulle kunna bidra med ytterligare kunskap. Meddela det gärna i din intresseanmälan!

• Bra på att kommunicera vad Naturskyddsföreningen står för och kunskap om olika kanaler för att nå ut
  • Föreningsutveckling/organisationsutveckling och ledarskap
  • Kunskap om olika typer av mötestekniker
  • Sakkunnig i någon miljöfråga, till exempel klimat, energi, kemikalier, jord- eller skogsbruk etc.
  • Bra lokalkännedom och ett stort kontaktnät med människor som har intresse för Naturskyddsföreningens verksamhet.

Vi i valberedningen vill ha din intresseanmälan så snart som möjligt eftersom vi hittills inte har lyckats att hitta en lämplig kandidat. Styrelsens ledamöter har blivit valda av ombuden på årsstämman den 30 mars, men vid ett extrainsatt årsmöte kan ombuden rösta på den blivande ordföranden.

Minimiåtagande:

Uppdraget löper under ett år från årsstämman. Räkna med att lägga i genomsnitt ca. 5–10 timmar i veckan på uppdraget. Den största delen av arbetstiden är flexibel och kan utföras på distans. Även styrelsemötena sker vanligtvis digitalt eftersom ledamöterna bor på olika platser i länet. När pandemin är över kommer styrelsen dock försöka att få till åtminstone någon fysisk träff igen.

När och var genomförs uppdraget:

Styrelsen träffas en vardagskväll i månaden med uppehåll under sommaren. Mellan mötena förväntas du läsa och svara på mejl samt förbereda dig inför nästa möte. Det är självklart ett plus om du också vill driva ett projekt och delta i föreningens övriga arbete och aktiviteter.

Kontakta oss via e-post vasterbotten.valberedning@naturskyddsforeningen.se eller telefon 073-664 50 37.