NYTT PROJEKT

Pollinerande insekters påverkan på vår matförsörjning framöver

Naturskyddsföreningen i Västerbotten har dragit igång ett nytt omfattande projekt – Pollinerande insekters påverkan på vår matförsörjning framöver. Ett projekt med syfte att öka kunskapen om pollinerande insekters livsviktiga funktion i ekosystemet, och varför de behövs för vår överlevnad.

I dagsläget är pollineringen hotad på grund av klimatförändringar, kemiska växtskyddsmedel, kalhyggen, färre våtmarker (för att bara nämna några exempel). Genom föreläsningar, workshops, inventering av dess bestånd, samarbete med kretsar och andra organisationer, vill vi skapa intresse och öka medvetandet, samt bilda ett regionalt nätverk i Västerbotten för ett långsiktigt arbete och engagemang för att bevara och återskapa pollinerande insekters habitat.

En introduktion med mer detaljerad information om bakgrunden till projektet finns i denna presentation: Klicka här

NU finns även en NY flik på hemsidan under ”vad vi gör”, som heter Projekt: Pollinerande insekter. Där kommer vi att samla all info som läggs ut löpande gällande projektet.

Kontakt/intresseanmälan:

• Projektledare/kontaktperson för projektet: Angelika Schindler-Egl