Torgny Forsgren vinner Västerbottens Miljöpris – Guldspoven 2023

David Häggblad, ordförande i Naturskyddsföreningen i Västerbotten delar ut miljöpriset Guldspoven till Torgny Forsgren (till höger i bild).

Torgny Forsgren, vinnare av Västerbottens miljöpris Guldspoven 2023

Under året 2023 bjöds allmänheten in att nominera kandidater till miljöpriset och det står nu klart vem som vunnit Guldspoven 2023. Juryn, som består av styrelsen i länsförbundet Naturskyddsföreningen i Västerbotten, har nu äntligen kunnat tillkännage vinnaren, Torgny Forsgren. En eldsjäl som under flera decennier arbetat för att skydda och bevara biologisk mångfald i Västerbotten.

Juryns motivering

”Torgny har engagerat sig i flera decennier för kunskapsspridning om naturen och den biologiska mångfalden. Genom föreläsningar, debattartiklar, insändare, radio & media, men även långdragna rättsliga och juridiska processer har han outtröttligt jobbat vidare med att skydda vattendrag, skogar och ekosystem. Trots motstånd har han aldrig gett upp.

Hans förmåga att sprida kunskap är ovärderlig, hans fina humör är smittande och han ställer alltid upp för att hjälpa till med faktabaserade råd, roliga historier, ett varmt bemötande och så mycket mer. Han besitter en stor förmåga att förklara komplicerade sammanhang på ett enkelt sätt, allt för att hans lyssnare ska förstå det allvarliga läget vår planet befinner sig i.

Torgnys arbete som planetskötare och Torgny som människa förtjänar väl utmärkelsen Guldspoven år 2023! ”

Naturskyddsföreningen i Västerbotten anser att detta arbete är en viktig naturvårdsinsats som utförts helt på ideell basis och att Torgny Forsgren därför förtjänar utmärkelsen Guldspoven 2023. Priset tilldelas en ”en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet” och har fått namnet Guldspoven, uppkallat efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven.

För mer information kontakta:

• Naturskyddsföreningen i Västerbotten
  • E-post: kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se
  • Tel: 076-143 95 44

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen är en politiskt obunden ideell miljöorganisation som sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter. Föreningen har cirka 226 000 medlemmar i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. I Västerbotten finns idag drygt 4 600 medlemmar som tillsammans vill förändra världen till det bättre.