Folkbladet granskar Svenska kyrkans skogsbruk

Foto: Karin Råghall

Folkbladet granskar Svenska kyrkans skogsbruk i en artikelserie. Två exempel lyfts där skog med höga naturvärden avverkats både i Åsele och Skellefteå, trots larm om skyddsvärda arter från ideella naturvårdare.

Det är verksamhetsutövaren, det vill säga den som planerar att avverka, som har ansvar för att lagstiftningen följs. Skogsstyrelsens ansvar är att vara tillsynsmyndighet.

Vi på Naturskyddsföreningen anser att systemet inte fungerar och artiklarna är två bra exempel på att skog avverkas trots höga naturvärden.

Daniel Bengtsson, fågelskyddsansvarig på Birdlife sammanfattar läget bra i en av artiklarna:

”Skogsstyrelsen är överbelastade. Det inser vi också. Det tar lång tid att fatta de här besluten och där har vi ett systemfel som vi ser det. Om Skogsstyrelsen inte fattar beslut inom sex veckor efter en avverkningsanmälan är gjord så är det tillåtet att genomföra avverkningen. Då blir det upp till verksamhetsutövaren att följa lagstiftningen som finns. Det kanske skulle funka om det finns starka incitament att följa lagen. Men om man som markägare vet att det inte kollas upp och risken att åka fast är minimal så är det nog väldigt många som ”tar chansen” att avverka innan myndigheten eller domstolen ingriper, säger Bengtsson.”

I artikelserien hörs även kritiska röster inifrån Svenska kyrkan:

Diakon rasar mot kyrkans avverkningar: ”Förstör naturvärden för all framtid” (folkbladet.nu)

Oppositionen vill se förändrat skogsbruk – möter motstånd (folkbladet.nu)

”Det Svenska kyrkan sysslar med är artutrotning” (folkbladet.nu)

Vill engagera dig för skogen?

Gå med i vårt skogsnätverk: https://forms.gle/TRyX3UmdxYQLNarZ8

Vill du ingå i en arbetsgrupp som jobbar med påverkansarbete för att Svenska kyrkan ska ställa om till ett hållbart skogsbruk eller få kontakt med din lokala skogsgrupp, kontakta vår skogskoordinator Yasmine Kindlund.