Inbjudan till Fotoföredrag, bildshow för fototävlingen ”Naturens Under” och prisutdelning

Arrangör: Naturskyddsföreningen Umeå med omnejd med stöd av Naturskyddsföreningen Västerbotten och Cyberphoto.

Datum: Lördagen 9 mars 2024
Tid: kl. 13.30-16.00
Plats: Umeå Folkets Hus, Lokal Loke

Föreläsare och konferencier Anders Geidemark

Anders Geidemark har jobbat professionellt som fotograf, skribent, föreläsare, redaktör, fotolärare, bildredaktör och naturguide sedan 1988. Han har framfört föredrag och bildspel i sju europeiska länder, och haft ett 50-tal utställningar i Sverige och övriga Norden.

Han har upprepade gånger anlitats som domare i ett flertal internationella naturfototävlingar, t.ex. BBC Wildlife Photographer of The Year. Anders har en förkärlek för den nordiska skogsnaturen. Favoritmotiven handlar om att visa ett djur eller en fågel i sin rätta miljö, där intressanta linjer, former och ljusstämningar bygger upp bilden.

Anders delar ett axplock av sina erfarenheter som naturfotograf under temat: ”Naturfotografiska äventyr i när och fjärran”.

Foto: Anders Geidemark (Hjort, Storlom i sommarnatt)

Han fortsätter sedan med en ”Bildshow” med 50 av de bilder som skickats in till fototävlingen. Anders ger en kort kommentar till varje bild.

Och till slut förrättas prisutdelning för tävlingen. Förutom de fem priser som nämns i inbjudan, kommer vi att lotta ut 3 multiverktyg från Cyberphoto, utmärkta att ha med på fotoexkursionen.

Vi bjuder på fika.

OBS! Anmälan till umea@naturskydddsforeningen.se, senast 6/3.

Varmt välkommen!