Skog i Malå för evigt skyddad tack vare gåva

Tack vare en gåva till Naturskyddsföreningen kommer skog utanför Malå skyddas och förvaltas så att naturvärdena får utvecklas fritt. I området trivs bland annat de rödlistade arterna garnlav och talltita.

Rut och Håkan såg hur skog runtomkring dem avverkades och tog kontakt med Naturskyddsföreningen. Föreningen äger ett fåtal skogsfastigheter runt om i landet och hösten 2023 blev det klart att en mindre fastighet utanför Malå nu ingår i föreningens skogsbestånd. Fastigheten på 3,8 hektar består av gammal granskog, myrmark och yngre tallskog.

Villkor för gåvan är att Naturskyddsföreningen skyddar fastigheten på evig tid och på lämpligast möjliga sätt förvaltar fastigheten för att behålla och utveckla naturvärden typiska för skogen.

Vi vill rikta ett stort tack till Ruth Holmquist och hennes livskamrat Håkan Karlsson som gav Naturskyddsföreningen denna skogsfastighet.