Naturresurscentrum Norr: Naturskyddsföreningen Västerbotten söker Strateg inom klimatomställning

Strateg klimatomställningen

Vi söker nu en strateg för att förstärka föreningens arbete med analys och påverkan relaterat till industrins klimatomställning och dess inverkan på natur och miljö. Uppdraget är på 1,5 år med start omgående och med stor chans till förlängning. Du kommer att arbeta i nära samverkan med en projektanställd kollega på rikskansliet i Stockholm.

I rollen ingår att vara folkrörelsestöd till aktiva i kretsar och länsförbund i norra Sverige när det gäller frågor kopplade till etablering av gruvor, vindkraft och elintensiv industri. Uppdraget handlar om att inhämta erfarenheter och kunskap kring industrins klimatomställning, hur den påverkar klimat- och miljö och samhälle lokalt och globalt, samt bygga kontakter och relationer till relevanta aktörer. Utifrån detta kommer du sedan bygga kompetens i rörelsen och hjälpa dem i sitt påverkansarbete.

Vi söker dig som har en bred miljökompetens, med god kännedom om klimatfrågan. Du behöver vara skicklig på att ta dig an stora mängder information, sammanfatta och ta fram de viktigaste delarna. Dessutom behöver du ha lätt för att skapa relationer och besitta en god förståelse för andra aktörer, deras drivkrafter och förutsättningar.

Till en början kommer du att jobba hemifrån, men om projektet utvecklas som planerat kan det bli flera anställda och då aktualiseras behovet av ett fysiskt kontor i norra Sverige, till exempel i Umeå. Riksstyrelsen har det övergripande ägandeskapet för projektet. I det operativa arbetet hålls projektet ihop och leds från rikskansliet i nära samverkan med berörda länsförbund. Västerbottens länsförbund har arbetsgivaransvaret för tjänsten.

För att matcha kraven rollen ställer på dig, ser vi gärna att du har:

• Flerårig erfarenhet från strategiskt och analytiskt arbete inom miljö och klimat
  • Akademisk utbildning inom relevant område
  • Översiktlig kunskap om energiomställningen och dess koppling till gruvnäring, skogsbruk, vattenkraft, vindkraft samt utmaningarna kring biologisk mångfald och klimat
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Dina personliga egenskaper är viktiga för att du ska trivas hos oss. Därför förväntar vi oss att du:

• Har mycket god samarbetsförmåga, är lyhörd och relationsskapande
  • Har ett utvecklat självledarskap som präglar ditt sätt att planera, genomföra och följa upp ditt arbete
  • Är lösningsorienterad, initiativtagande och flexibel
  • Har god förmåga att identifiera strategiskt viktiga frågor och processer, samt kan prioritera och driva arbetet utifrån dessa
  • Är pedagogisk med en stark kommunikativ förmåga och kan på ett tydligt sätt anpassa budskap utifrån mottagare
Välkommen med din ansökan senast 22/3.

Skicka intresseanmälan till länsförbundets ordförande David Häggblad

Kontakta gärna David Häggblad om du har frågor om tjänsten.

För mer information om hur tjänsten är kopplad till tjänsten på rikskansliet kontakta Louise Karlberg