Återställ våtmarker – delta på Proppningsresan 2024

Vill du återställa våtmarker? Vill du vara ute i skogen och lära dig att plugga igen skogsdiken samtidigt som du gör en insats för natur och klimat? Då är du varmt välkommen att delta på Proppningsresan!

Proppningsresan går ut på att lära sig att för hand plugga igen skogsdiken och återväta en skogs-/myrmark i Bäsksjö, norr om Vilhelmina. Du får en kort introduktion till våtmarker och till hur det praktiska naturvårdsarbetet genomförs i skogen. Fokus ligger på det praktiska naturvårdsarbetet i fält där vi gemensamt bygger dämmen i de aktuella skogsdikena och återvätar det tidigare urdikade skogsområdet. Det kommer handla om att såga träd, slå ned rader av rundvirke i diket, gräva och fylla med torv och annat, men mer om detta får du lära dig väl på plats.

Ungefärligt schema:
Onsdag 7 aug – ankomst under em/kväll. Samling vid boende och kort genomgång av hur veckan ser ut.
Torsdag 8 aug – arbetsdag i fält
Fredag 9 aug – arbetsdag i fält
Lördag 10 aug – arbetsdag i fält och avslutningsmiddag
Söndag 11 aug – hemresa (eventuellt halv arbetsdag för de som kan och vill stanna längre)

Boende
Vi bor på vandrarhem i Vilhelmina och tar oss över dagen till området vi ska återväta. Vi hoppas kunna stå för hela eller delar av boendet. Det går att ordna eget boende om så önskas.

Mat
Vi lagar och äter mat gemensamt för de som vill. Frukost, lunch, middag och fika ingår. Vi delar sannolikt upp oss i matlag.

Resa
Vi hoppas kunna ge ersättning för hela eller delar av resan. Vi återkommer så snart vi vet mer.

Kostnad
Vi vet inte idag vilka möjlighet vi har att ge ersättning för boende, mat och resa och om det eventuellt kan behövas en mindre anmälningsavgift. Vi återkommer med information om kostnader så snart vi vet mer. Kan du inte delta utan att få ersättning för hela eller delar av ditt deltagande kan du ange detta i anmälan nedan. Det går att avanmäla sig efter information om priset för aktiviteten. Är du medlem i Fältbiologerna är aktiviteten gratis och du får ersättning för din resa.

Övrigt
Aktiviteten innebär fysiskt arbete och vi kommer vara ute oavsett väder. Alla deltar efter förmåga och är med på så mycket som känns kul, men det kan vara bra att veta att det är en fysisk aktivitet. Oömma kläder och kläder efter väder behövs. Vid anmälan ges mer information kring det praktiska, vad man kan behöva ta med sig, information om boende och annat som man kan behöva veta. Innan den fysiska aktiviteten i Vilhelmina (Bäsksele) ges en inbjudan till en frivillig digital träff med lite kort intro till resan för att ge tillfälle att ställa frågor för den som vill.

Anmäl dig senast 1 juni genom att fylla i detta formulär:
https://forms.gle/KdDB1veRaZXtxT4R9  Aktiviteten har plats för ca 12 personer. Vid eventuellt högt tryck har medlemmar i Fältbiologerna och Naturskyddsföreningens medlemmar i Vilhelminakretsen förtur.

Frågor
Har du några funderingar, stora som små, är du välkommen att höra av dig per mejl eller telefon eller messenger till Tove Lönneborg, tel: 073-0640632.