TIPS: Resande kurs om den gröna omställningen, via Färnebo Folkhögskola

Urklipp från kursbeskrivning:

Grön omställning eller ny kolonialism?

Resande kurs för att studera den så kallade gröna industriomställningen. Vi reser i Norr- och Västerbotten och Sápmi. Vi studerar industriomställningen besöker bl. a batterifabriken i Skellefteå och bygget av stålverket Green Steel i Boden. Vi möter forskare och andra som är engagerade i möjligheterna men också problemen med dessa stora investeringar. Hur grön är omställningen?

Kursen reser också till Jokkmokk. Vi möter samer som kämpar emot en planerad gruva i Gállok, och studerar skogsplantager som hotar renskötseln. Vi deltar i arrangemang för en hållbar utveckling, och träffar bl. a samiska ungdomar som arbetar mot kolonialism med spoken word, musik och skrivande.

Under kursen kommer vi att möta och samarbeta med olika rörelser för klimaträttvisa, hållbar utveckling och samiska rättigheter. Kursen kommer att arbeta aktivt med kreativt skrivande, podcast och sociala medier.

Vi har föreläsare, gör studiebesök och skapar resan och lärandet tillsammans. Alla deltar i matlagning och delar av det praktiska genomförandet av studieresan.”

Kursupplägg:

Kursen består av följande delar:

• Introduktion till de frågor och perspektiv kursen kommer hantera, som kolonialism, urfolksrätt, grön omställning och klimaträttvisa.
  • Studieresa i Norrland och Sápmi där vi möter samer, forskare, politiker och aktivister.
  • Lära oss att genom skrift, foto och podcast driva opinionsbildning.
  • Projekt för att sprida kunskapen tiden på skolan har gett oss.

Distansträffar 16 och 23 september, resa 28 sept-13 oktober, distansträffar 17 och 25 oktober

>> Läs mer här och anmäl dig senast den 17 augusti!