Debatt: Värstingarna som sprutas på maten

debatt-norran2014-01-25

Några av de värsta bekämpningsmedlen letar sig in i våra vanligaste livsmedel.

Föreställ dig att någon gick omkring i din lokala matvaruaffär och sprutade kemiska bekämpningsmedel på grönsaksdisken. Bekämpningsmedel som kan ge dig hormonrubbningar, sjukdomar och göra det svårare att skaffa barn. Du skulle inte acceptera det, men faktum är att precis detta händer på åkern där maten odlas.

I den senaste undersökningen från EU:s livsmedelsmyndighet, EFSA, hittades 328 olika bekämpningsmedelsrester i grönsaker, 301 i frukt och nötter samt 88 i spannmål. Svenskodlade livsmedel innehåller oftast färre bekämpningsmedelsrester än importerad mat, men trenden är att allt färre prover – svenska som utländska – är helt fria från rester.

Några av de värsta bekämpningsmedlen letar sig in i våra vanligaste livsmedel. I EFSA:s (European Food Safety Authority) rapport framkommer det bland annat att karbendazim, klormekvat och ditiokarbamater hittas i allt från frukt till grönsaker och sädesslag. Det är ämnen som kan störa hormonsystemet, öka risken för cancer eller göra att du kan få svårt att skaffa barn.

Resterna i maten medför inte någon akut hälsofara, men kontinuerlig tillförsel till våra kroppar kan på sikt ge negativa hälsoeffekter.

EU:s gränsvärden tar varken hänsyn till den hormonstörande effekten eller giftverkan av att vi utsätts för flera bekämpningsmedelsrester samtidigt, den så kallade cocktaileffekten. Riskerna med hormonstörande bekämpningsmedel handlar snarare om man får ämnet i sig än mängden. Eftersom barn och foster utvecklas är de särskilt utsatta och effekten kan uppstå lång tid efter exponeringen skett.

Det bästa rådet för att slippa att få i sig resterna via maten är att äta ekologiskt och varierat. Det säger inte bara vi utan även det danska livsmedelsverket. Även svenska myndigheter borde ta sitt ansvar och informera om bekämpningsmedelsrester i mat. Det är en förutsättning för att konsumenter ska kunna göra medvetna val. Det gäller inte minst information till barn och gravida.

Barn äter ofta ensidigt och mer mat än vuxna i förhållande till sin kroppsvikt. Eftersom vissa bekämpningsmedel inte går att skölja bort utan finns kvar i fruktköttet, är det extra viktigt för gravida och barn att prioritera att välja ekologiska frukter och grönsaker.

Det står inte i innehållsförteckningen; men rester av bekämpningsmedel finns där på din tallrik. Det positiva är att det går att minska. Även kommuner och landsting kan dra sitt strå till stacken och servera ekologisk mat i förskolor, skolor och äldreboenden.

Johanna Sandahl
vice ordförande Naturskyddsföreningen