Passa på! Studiecirklar om gruvor under våren.

Aitiks koppargruva. Foto: TZorn (CC BY-SA 3.0)

Nu är det dags att prata gruvor i föreningen! De kretsar som är intresserade av att lära sig mer om gruvproblematiken, diskutera gruvpolicy och planera för föreningens kommande arbete, bjuds in att starta upp en studiecirkel nu under våren. Västerbottens regionkansli samordnar cirklarna och bistår med underlag, kunskap och stöd. Nils Viklund på kansliet tar fram studiematerial och kan besöka cirkeln eller delta i möten via nätet under mars, april eller maj.

Det blir även ett gemensamt seminarium över nätet där cirklarna deltar tillsammans i föredrag och diskussioner. Reportageboken ”Smutsiga miljarder” av journalisten Arne Möller som ger en aktuell och akut bild av gruvindustrins utveckling och miljöpåverkan under de senaste åren kommer att vara det grundläggande studiematerialet i cirklarna men det finnas mer att fördjupa sig i. Cirklarna får bidrag vid köp av boken.

Studiecirklarna behöver en lokal cirkelledare som ordnar cirkelns möten och är kontaktperson till samordnaren Nils Viklund. Förutom ledaren behöver cirkeln åtminstone två deltagare till för att godkännas av studieförbunden. Studiefrämjandet hjälper mer än gärna till med cirkelverksamhet.

Om du har frågor eller vill anmäla en cirkel, kontakta Nils Viklund så ordnar vi ett möte i slutet av februari eller början av mars.

Sista anmälningsdag för de som vill starta en studiecirkel är 8 mars!