Läget för Rönnbäcksprojektet

Nickel Mountain har sålt tillstånden till Rönnbäcksprojektet till bolaget Archelon. Rönnbäckenområdet ligger ett par mil söder om Tärnaby. I dagsläget innebär det att gruvhotet kvarstår och blivit en enda stor bromskloss över området.

De nya ägarna i Archelon skriver i ett pressmeddelande 2016-01-04: ”Det är nästintill unikt att ett litet bolag som Archelon erbjudits möjlighet att förvärva ett projekt av denna storlek och potential. [..] För vår del handlar det om en ren spekulation i stigande metallpriser.” De har nu fått tillstånden som räcker till 2037 i sina händer. Detta är helt horribelt.

Naturskyddsföreningens mineralpolicy säger bland annat att ett av de stora problemen i gruvbranschen är att företagen ofta har alldeles för små finansiella muskler för att hantera riskerna för miljöskador. Archelon anses av kvalificerade bedömare vara groteskt övervärderat och värdet är 1,9 öre per aktie. Nästan all substans i företaget ligger i prospekteringstillståndet.

Marie och Peter